Min vardag, mitt liv.

bloggen om min vardag

Saftiga lussebullar

Publicerad 2014-11-12 14:51:24 i Allmänt, Cessi tipsar,

Det jag älskar mest med julen är all god mat, det finns liksom inget bättre än ett julbord fyllt av de godaste lådorna, skinka och en massa andra godsaker.
Sen får vi ju inte glömma alla goda bakverk som hör julen till. Lussebullar, pepparkakor, danska äppelbakelser och julstjärnor (med äppelsylt, plommon är bara snuskigt). Knäck, gräddkola och konfekter, listan kan göras lång. Jag kommer ha en cheatmånad hela december tror jag bestämt, det känns som att det inte räcker till med cheatday på julafton ;) 
 
Här om kvällen bakade jag lussebullar. I Sverige får man köpa jätte saftiga och goda bullar på Preem, de är så himla goda så jag ville försöka göra likadana. Så jag hade i kesella (kvarg) i degen och gräddade dem lite kortare stund och de blev precis så som jag ville ha dem! 

Här kommer receptet ifall ni vill försöka er på att göra likadana. 
 
30 bullar
 
50 gram färsk jäst
150 gram smör (inte margarin eller nån kuslig fettblandning, äkta smör ska det va!)
1 gram saffran
2,5 dl socker
5 dl mjölk
250 gram kesella
1 tsk salt
1 ägg
ca 16 dl vetemjöl
 
1. Smält smöret. Smula ner jästen i en bunke. Rör ner saffranet i det smälta smöret, tillsätt mjölken och låt degspadet svalna till 37 grader. 
2. Rör ut jästen i lite av degspadet. Tillsätt resten av degspadet, socker, kvarg, salt och ägg. Arbeta i nästan allt mjöl och knåda degen 10 minuter för hand eller 5 minuter i maskin, tills degen lossnar från skålens kanter. Degen ska dock vara lite kladdig i mitten, men ändå smidig. Strö lite mjöl över degen och låt den jäsa under bakduk i 45 minuter.
3. Ta upp degen på en mjölad arbetsbänk och baka ut den till lussekatter. Låt bullarna jäsa under bakduk ytterligare 30-45 minuter och sätt ugnen på 225 grader.
4. Pensla med uppvispat ägg och grädda i 5-8 minuter (ta ut dem lite tidigare än vad som känns att de är färdiga så blir de ännu saftigare). Låt dem svalna på galler övertäckt med bakduk så blir de frasiga på ytan och härligt fuktiga på insidan. 
 
Att få bullarna att se ut som lussekatter var ett projekt för sig. Kontrollbehov som jag har blev jag lite lätt irriterad på att de inte blev så fina som de man köper i butiken, men goda var de så det kompenserade det oestetiska! 
 
Mums! 
 
 

Kommentarer

Postat av: Marie

Publicerad 2014-11-12 22:24:49

Jag har svarat på din kommentar i ett inlägg nu, hoppas svaret gör dig lite kokare på mina tankar!

Svar: Tack för ditt engagemang! det är så himla kul när någon kan ta en på rätt sätt istället för att bara ta illa upp när jag verkligen inte menade nåt illa! :)
...

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

...

En levnadsglad 24 åring här som skriver om mitt liv med allt vad det innebär utan censur och krumelurer. Jag skriver om min viktresa som jag påbörjade i februari -14, om hur det är att försöka bryta ätstörningar och ett matberoende. Utöver det skriver jag väldigt öppet om min panikångest och depression, de dagar det är skit så är det skit och det är inget jag gömmer eller förfinar här. Sist men inte minst handlar denna bloggen om livet tillsammans med mina underbara djur och min fina man. Jag föder upp nakenkatter och chihuahua, jag har två hästar som är mina husdjur och så får vi inte glömma den lilla inneboenden som gömmer sig på vår vind! :) Hoppas ni trivs här, tveka inte att lämna en kommentar, jag svarar på varenda en!

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela