Min vardag, mitt liv.

bloggen om min vardag

Lördag i en pensionärs liv

Publicerad 2014-06-28 20:05:00 i Allmänt,

Idag hände det äntligen nåt i mitt ack så tråkiga och enkelspåriga liv, jag hade till och med saker inplanerade wuhuu! 
 
Jag började dagen med nagelfix. Som jag skrev så var det egentligen inte alls dags för fix ännu, men så råkade det sig att det gick att stilla suget efter fräscha naglar trots att jag är luspank för tillfället så det tackade jag ju inte nej till! :) 
 
Efter att jag var klar på studion styrde jag näsan mot Shells terrass där jag träffade Ems för en fika (läs: bubbelvatten) och skitsnack i timmarna tre. Vi ses inte så sällan men när vi väl gör kan vi sitta och babbla om allt och inget medan tiden bara flyger iväg. Idag var inget undantag och vi skulle säkert suttit där ännu längre och njutit av solen om det inte vore för att mamma behövde bilen. Jag börjar verkligen tröttna på den här billösa situationen jag försatte mig själv i ifjol.. Jag trodde verkligen inte att jag skulle bli så handikappad utan ett eget fordon, men det är faktiskt riktigt jobbigt att inte kunna ta mig vart jag vill när jag vill. BLÄ! 
 
När jag kom hem skulle jag sitta och ta det lugnt en stund då jag kände mig helt utmattad efter en halv dag på språng, men det fick jag såklart inte för Yarro bestämde sig för att ställa till en scen som krävde omedelbar disciplinering i form av nazipromenad. Varje gång Yarro tror sig vara högre i rang än vad han är, dvs någon annanstans än absolut längst ner, så måste jag ta ut honom på en promenad som verkligen inte är någon walk in the sunshine. Det betyder att han är tvungen att gå fot i max 10 cm långt koppel med strypkedjan spänt, hela promenaden igenom. Han tillåts inte varken lukta eller stanna, ej heller kissa eller göra något annat heller för den delen förutom att gå fastklistrad vid mitt lår hela vägen från början till slut. Med jämna mellanrum stannar jag och checkar igenom så han sitter, ligger och väntar på kommando, han ska reagera blixtsnabbt (helst innan jag avslutat kommandot) och gör han inte det är det ett ryck i kopplet tills han lyder på studs. Går han inte fot eller försöker dra i kopplet så drar jag tillbaka, det är inte vackert men det är tyvärr helt och hållet nödvändigt när han tror sig vara boss över mig. Det trodde han idag och situationen spårade ut då han morrade åt mig, det betydde att jag var tvungen att ta ut honom på en nazipromenad och gå tills att han skärpt till sig och insett sin plats i flocken. Såklart var han extra jobbig idag, han trodde sig vara störst, bäst och vackrast och jag var tvungen att få honom att fatta att han inte får göra nåt mer än lyda stenhårt. Han visade tydligt dominansbeteende och att han skiter totalt i mig genom att demonstrativt glo åt ett annat håll och sega med kommandona, dra i kopplet och vara helt ofokuserad på mig.
Svetten sprutade och knäna skakade men tamejfan jag gav inte upp. Vi var ute och gick en och en halv timme och jag tänkte nästan sätta mig ner och storböla när det äntligen släppte och han skärpte sig. 
 
Det är inte kul att behöva göra såna här "kurinpalautuspromenader" men jag har inget annat val när han fått för sig att utmana mig och min ledarposition. Någon kanske kan tycka att det är hemskt att det ska vara så stenhårt strikt varenda dag, men det måste man med en sån här hund för annars biter det en i röven (bokstavligen) förr eller senare. Jag kan erkänna att jag kanske slappat lite med lydnaden de senaste dagarna, lekt lite för mycket med honom och för lite lydnad på det, och här fick jag straffet. Jag måste skärpa mig, det är inte för inte som han protesterar.. En hund mår bäst av att veta sin position i flocken, den behöver klara och tydliga regler för allt och när den inte får det protesterar den på ett sätt eller ett annat. Med en dobermann är det ännu viktigare att ha dessa saker på det klara, och det är nog det som är charmen med Yarro också tror jag :) 
 
Anyway var jag lätt dödens än en gång när jag kom hem. Jag känner mig seriöst som en pensionär som måste vila efter varje aktivitet jag gör, men den här energimängden är inte att leka med alltså!
Nu har jag inte ätit mat sedan onsdag eftermiddag, och det är inga som helst problem där. Shakesen håller mig mätt från morgon till kväll och allt är fin fint. Men så innehåller ju shakesen inte nära på lika mycket energi som jag vanligtvis får i mig utan rejält mycket mindre. Jag har inte räknat men jag gissar på att jag legat på ungefär 400 kalorier per dag nu, vilket inte är nära på tillräckligt för att hålla energinivån uppe. Det håller igång mig och jag är inte hungrig tack vare långsamma kolhydrater i pulvret, men det räcker absolut inte till något annat haha! 
Nu behöver ni inte oroa er för att det skulle vara skadligt att flyta (=dricka endast flytande föda) för det är det inte. Enligt läkares rekommendationer kan man ligga på ett grovt kaloriunderskott i två veckor utan att det har någon skada på kroppen, ska tjocka människor opereras så rekommenderas det att de flyter innan operationen för att minska fettet kring levern och därmed minska riskerna för komplikationer. Nutriletts (som är helt värdelöst och fullt med socker, do not use!) VLCD (Very Low Calorie Diet) måltider innehåller till och med färre kalorier än mina shakes, och det programmet är två veckor långt. Så jag vet vad jag håller på med, att ingen får för sig att jag svälter mig själv eller håller på att utveckla någon form av ätstörning :)
Det är helt ofarligt att flyta i ungefär två veckor så länge man har pulver av hög kvalitet som innehåller alla spårämnen och vitaminer man behöver få i sig. Nu ska jag ju inte ens flyta i två veckor utan bara så länge tills att min matlust kommer tillbaka. Jag har inte haft sug på mat på evigheter och inget jag stoppat i munnen har smakat riktigt gott. Det kändes onödigt att äta bara för ätandets skull så nu kör jag shakes ett tag, dels tränar det självdisciplinen och dels boostar det viktnedgången lite grann :) 

Men jag känner mig som en pensionär när jag blir så himla trött av minsta lilla fysisk aktivitet. Helt slutkörd och så måste jag vila och dricka en halv liter vatten haha! Imorgon ska jag fan i mig inte gå på någon nazipromenad med hunden, eller cykla eller gå i shoppingcentrum. Jag ska iväg och träffa Toffe på eftermiddagen och lär väl få sätta mig och vila på plaststolen som finns vid varje våning hahahaha! 
 
Nu ska jag blanda min kvällsshake och röka en cigg. Min man borde snart vara hemma så måste väl orka umgås med honom en stund också innan jag stupar i säng :)
 
Stygg hund idag! 
 
Vi fick en ett års bröllopspresent i förskott, yaaay ♥
 

Kommentarer

Postat av: Ida

Publicerad 2014-06-28 21:50:02

En del borde helt enkelt inte ha hund... strypkoppel borde förbjudas

Svar: Okej, baserat på vadå? :)
...

Postat av: Anonym

Publicerad 2014-06-28 22:10:16

Strypkoppel = strypkedja SOM alla har men modellen Cessi har är den snällaste mot nackkottor samt päls.. dessutom denna stryper inte som andra, denna bara nyper så hunden lyssnar och "snappar ur" i vad den inte ska göra och blir enklare styrd!

Svar: Tack Marie!
...

Postat av: Maria L-A

Publicerad 2014-06-28 22:38:53

Skulle aldrig nånsin byta ut mitt strypkoppel på min sharpei hane! Vore det mest idiotiska jag gjort. Förstår heller inte nån som säger att strykoppel borde förbjudas, tror såna mera borde tänka på att ska de ha hund/hundar. Finns inget sjukare och mera farligt med folk som använder sele eller breda lädethalsband på deras hundar när de är ut och går. Vad gör dessa människor om deras 40kgs hundar får fnatt när de ser en annan hund till exempel? Säg nu inte att "min hund får aldrig fnatt" för de kan man aldrig veta då det handlar om ett djur. För det första står då ägaren och drar och sliter i sin hund totalt okontrolerat. Med ett strypkoppel korrigerar du din hunds "fnatt" på en sekund. Inte betyder det att du har strypkoppel på din hund att du kväver den. Inte går du å drar i det om hunden går vackert/normalt. Om hunden drar hit och dit så är det ju den själv som orsakar att kopplet blir spänt. Du är den om den sen ej fattar effekten i det hela.
Bara för att det heter så hemskt som strypkoppel så betyder det ju fan i mej inte att du är på väg att strypa din hund heller.
Kanske vi alla borde skippa bettet i munnen på våra hästar åxå, hey come on, på riktigt. Alla har rätt till egen åskit men anser att förgående var allt annat än eftertänkt.

Postat av: Maria L-A

Publicerad 2014-06-28 22:42:01

Dum är den om den ej fattar.... sku det så och int "du är den om den ej...."....

Postat av: Hanna

Publicerad 2014-06-29 00:24:23

Jag läste nångång nånstans (flummigt I know) att en hund som jämt och ständigt utmanar sin ledare, strider om rangen och inte "behöver lyda" mår jättedåligt. Så en lydig hund är väl den mest välmående :) Slutar en hund som Yarro nånsin försöka "ta över"? Ger han sig liksom till slut eller måste man alltid vara på sin vakt? Människor har så mycket fördomar om den "blodtörstiga" och "barn ätande" hundrasen, så skulle vara intressant att veta HUR det egentligen är :) (säkert jätte individuellt men sådär överlag) Och strypkoppel (otroligt äckligt namn på det, borde verkligen heta nått annat) är väl inte farligt eller dåligt så länge man kan använda det. Ha sett några skräckexemplar var hunden hänger och flåsar tungt i kopplet rivandes åt alla håll och kanter, med framtassarna i luften.. DÅ tycker jag man ska lära hunden gå i koppel innan man ger sig ut på världen.

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

...

En levnadsglad 24 åring här som skriver om mitt liv med allt vad det innebär utan censur och krumelurer. Jag skriver om min viktresa som jag påbörjade i februari -14, om hur det är att försöka bryta ätstörningar och ett matberoende. Utöver det skriver jag väldigt öppet om min panikångest och depression, de dagar det är skit så är det skit och det är inget jag gömmer eller förfinar här. Sist men inte minst handlar denna bloggen om livet tillsammans med mina underbara djur och min fina man. Jag föder upp nakenkatter och chihuahua, jag har två hästar som är mina husdjur och så får vi inte glömma den lilla inneboenden som gömmer sig på vår vind! :) Hoppas ni trivs här, tveka inte att lämna en kommentar, jag svarar på varenda en!

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela