Min vardag, mitt liv.

bloggen om min vardag

No poo

Publicerad 2014-08-14 21:14:00 i No poo,

Nånting jag tänkt mycket på den senaste tiden är vem jag är som person, vad jag står för och hur jag kan bli en bättre människa idag än vad jag var igår. 
Jag är mycket väl medveten om att jag inte kan rädda världen, jag kan inte få polarisarna att sluta smälta eller ozonlagret att bli tjockare igen. Jag kan inte rädda regnskogen och pandorna eller de svältande barnen i Afrika. 
Men jag kan göra en hel del som bidrar till det stora hela, jag kan påverka mina egna val och nu har jag kommit till en sån punkt att jag vill göra det. 
 
Jag vill inte springa genom livet en enda dag till med mentaliteten out of sight, out of mind. Jag vill inte tänka innanför de ramar som samhället byggt upp och jag vill banne mig inte göra saker på samma sätt bara för att det är bekvämast så. 
 
Jag försöker sluta äta kött. Inte för att jag tror att jag kommer kunna stoppa köttindustrin eller rädda alla stackars djur som blir mördade varje dag, utan för att jag ska kunna somna på kvällen med vetskapen om att idag har inget djur dött för min skull. Jag vet att det fortfarande dödas miljontals djur varje dag, men åtminstone har ingen av dem hamnat på min tallrik. 
 
En annan stor förändring är att vi ska sluta handla billighetsmärken i butiken, och välja ekologiskt och närodlat istället. Clean eating är det nya inne, varför inte då utnyttja alla tusentals inspirationskonton på Instagram och följa alla bloggar som tipsar om hur man äter rent? Vi har valt ekostämplad mat i viss mån tidigare, men ursäktat oss med att det är så mycket dyrare än "vanliga" råvaror. Nu ska vi månadshandla imorgon och denna gången kommer vi köpa så mycket ekologiskt som möjligt, och sedan jämföra prisskillnaden. Personligen så tror jag inte att det kommer bli så mycket dyrare, men som det känns nu spelar det inte så stor roll om matkontot blir lite större eftersom jag verkligen vill ändra på de här sakerna. Jag är också medveten om att ekologiskt inte alltid är så mycket bättre, men det känns i alla fall bättre för mig och där med har jag gjort något för att vara en bättre människa idag än igår.
 
Kosmetik och andra vanliga hushållsprodukter är enorma fallgropar som många inte ens tänker på vad de bidrar till när de köper hem grejerna. För att inte tala om alla konstiga tillsatsämnen och gifter som finns gömt överallt.. Jag kommer se över all min kosmetik och andra saker i hemmet för att göra mig av med så mycket konstigheter som möjligt. No poo helt enkelt. 
 
Visste ni:
 
- Att billighetsmärken som Pirkka och Rainbow använder sig av barn arbetskraft? Är den där majsburken för 0,50€ verkligen värd det när du vet om att det är femåriga barn som slitit långa dagar på majsfältet för att du ska få billig majs? 
 
- Att tandkräm innehåller massor av farliga ämnen som är rent skadliga för kroppen? Colgate är ett av många företag som testar på djur och det borde räcka för att rata det märket. "Super-tandkrämen" Pepsodent White Now Gold blekte mina leggings när jag råkade spilla tandkräm på dem, vill jag ha det i min mun? Eh nej.
 
- Att The Body Shop är ett företag som har massa naturvänliga produkter, krämer och smink gjorda på naturliga råvaror och det är väldigt mycket eko över det hela. So far so good, tyvärr så ägs TBS av L'oreal som är ett av världens främsta företag inom djurförsök. 
 
- Att sirapen som blir Coca Cola läsk transporteras i stora tankbilar som måste ha varningsskyltar bak på där det varnar för biokemiskt avfall samt extremt frätande ämne? Att PH-värdet i Redbull och Battery motsvarar ättika? Eller att socker är 15 gånger mer beroendeframkallande än heroin? Och sånt häller vi i oss.. Jag förstår det faktiskt inte alls, ingen av oss skulle väl dricka syra från en flaska eller sticka en spruta heroin i armen, så varför ska vi då förpesta vår kropp med något som motsvarar detta? 
 
- Att i de flesta shampon och balsam man kan köpa i mataffären (och i många frisörs produkter också) innehåller silikon och parabener som är rent skadliga för håret? De innehåller allt detta för att håret ska kännas mjukt och välmående medan det på insidan av detta silikonskal är döende. 
 
- Att plastbehållare är bland det värsta som finns? Dricker man vatten ur en plastflaska får man i sig otaliga toxiner via plastet och så är det inte hållbart för naturen någonstans med plast. Glas är ett mycket vettigare alternativ då det håller mycket längre och innehåller inga toxiner. Jag har min fancy vattenflaska från BKR och planerar att köpa en varsin till alla i familjen så vi kan rata plastflaskorna helt här hemma! 
 
Listan kan fortsätta forever, det finns verkigen hur mycket skräp som helst överallt och vi tänker inte ens på hälften av allt vi får i oss dagligen.. Jag förstår ju att vi inte kan hålla koll på precis allting, men en stor del kan man påverka med så små medel så jag ser inte varför man fortsätter med något som är rent ut sagt skadligt för kroppen och miljön? 
 
Jag kommer såklart inte slänga de produkter jag har från dessa märken då det inte heller skulle vara särskilt miljövänligt, men jag kommer inte köpa dem igen, det är ett som är säkert! 
 
Är dessa inläggen om mina go green-eko-veggo tankar intressanta? Jag kommer ju skriva ändå eftersom det här är min dagbok där jag skriver ner mina tankar, men det är ju trevligare att skriva om det jag skriver faktiskt intresserar någon :) 

Kommentarer

Postat av: heidi

Publicerad 2014-08-15 07:26:59

jo det var intressant! vill inte heller sponsra sånt som testas på djur.

Svar: Vad bra att det finns intresse till det jag skriver, även om jag skriver för min egen skull så är det ju kul om man inte skriver helt för döva öron! :)
...

Postat av: Malin

Publicerad 2014-08-15 11:28:36

Hej! Intressant inlägg, relaterar till allt du just skrev om, byter ut produkter efterhand till eko för det känns rätt för mig att göra:) Läst boken ännu? (Lingon och läppstift) Den är till stor hjälp.

Svar: Alltså var får jag tag på den boken? Skulle gärna läsa den! :)
...

Postat av: Maria L-A

Publicerad 2014-08-15 11:39:43

Får jag ställa en fråga som jag ställt flera vegen som har hundar. Ska ni ändå mata kött i hundarna eller ska dom åxå hamna bli vegen? Jag tycker det är dubbelmoral i det när en hundmänniska är vege å förklarar för omvärden hur den inte vill att djur dödas för dens skull men ändå har den husdjur som äter kött.
En hund ska ha kött, det är självklart! Men du kanske vet vad jag menar. Jag har frågat samma av flera bekanta vegen å aldrig fått ett svar som jag tycker verkat som att de "inte är orsaken att djur dödas" för de ägarna är exakt lika skylldiga som jag är som äter kött.

Jag tycker dina "eko" inlägg är jätte intressanta! Framför allt det att man kan fråga dej vad som helst utan att du kommer "igenom rutan" ;)

Ha en bra dag!

Svar: Svarar i ett inlägg åt dig, såklart får du fråga fast du frågar många frågor så svarar jag gladeligen! :)
...

Postat av: bettina

Publicerad 2014-08-17 11:32:55

I det stora hela skulle jag bara vilja själv, personligen att människor slutar stänga ögonen. Det hjälper redan att vara medveten, medveten om hur det du sätter på tallriken just kommit dit. Och kosmetikindustrin är minst lika smutsig. T.ex Keiju och en billig bodylotion har samma bas, bara olika färgämnen, doft etc.... Mera tankar till folket!! :)

Svar: Ja man kan ju inte förändra världen men man kan förändra sig själv och sin syn på livet, och så kan man ju försöka få andra att komma till insikt också. Ofta går det inte för folk gillar att springa genom livet med händerna för ögon, öron och mun, men försöka duger! Tack för din kommentar :) det där med keiju och lotion är ganska snuskigt faktiskt..
...

Postat av: Malin

Publicerad 2014-08-20 22:00:01

Boken hittade jag för ett bra tag sen i kungsbokhandeln i ekenäs men annars kan du låna den från bibban:)

Postat av: Anonym

Publicerad 2014-08-21 22:05:51

Du har tydligen läst på. Det är inte så himla länge sen du kom hem från Sverige med bilen full av plastflaskor.

Vad innehåller tandblekningsmedlel månne, om tandkrämen bleker leggins.?
Och du ville bleka tänderna. ;)

Svar: Haha :D
...

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

...

En levnadsglad 24 åring här som skriver om mitt liv med allt vad det innebär utan censur och krumelurer. Jag skriver om min viktresa som jag påbörjade i februari -14, om hur det är att försöka bryta ätstörningar och ett matberoende. Utöver det skriver jag väldigt öppet om min panikångest och depression, de dagar det är skit så är det skit och det är inget jag gömmer eller förfinar här. Sist men inte minst handlar denna bloggen om livet tillsammans med mina underbara djur och min fina man. Jag föder upp nakenkatter och chihuahua, jag har två hästar som är mina husdjur och så får vi inte glömma den lilla inneboenden som gömmer sig på vår vind! :) Hoppas ni trivs här, tveka inte att lämna en kommentar, jag svarar på varenda en!

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela