Min vardag, mitt liv.

bloggen om min vardag

En sån dag

Publicerad 2014-08-31 20:09:00 i Allmänt,

Hej och hå! 
 
Vilket härligt väder vi haft här idag, man blir på så gott humör så fort det inte regnar hela tiden! :) 

Jag gick ut till hästarna redan innan lunch, kunde inte hålla mig när solen sken och där fanns massor att göra så det var lika bra att börja genast när inspirationen väl infann sig.
Både Jack och Dior behövde en rejäl uppfräschning efter sommarbetet, de såg ut som jag vet inte vad båda två.. Dior har lång och tjock man som är skruvlockig så första projektet var att få ordning på den igen. Det var inte det lättaste eftersom jag inte kommer nära honom med en sprayflaska (innehållande tex pälsglans som skulle underlättat uppgiften). Men efter lite tålamod och en stor hög tagel på marken var hans man fin igen, och efter en rejäl rykt så ser han nu till och med representabel ut :) 

Jacks man växer som ogräs så den kapade jag av, trimmade diverse hår här och där och ryktade även honom länge och väl. Nicke hittade en gammal ridhjälm i bastun (bästa förvaringsplatsen!) som enligt hans tycke passade honom så jag slängde upp honom barbacka på Jack och så gick vi iväg en liten sväng. Min man var jätte duktig, Jack mindre duktig som trampade mig på foten i sina försök att skygga för nåt. 
 
När jag väl var igång fixade jag bland hästgrejerna så att Pia får plats med sina saker. Mitt i allt fixas bryter jag min jävla nagel så djupt ner så blodet bara rann och jag trodde jag skulle kissa på mig så ont som det gjorde. Efter att jag granskat skadan konstaterade jag att jag inte har något annat val än att dra loss nageln, annars kommer den bara slå i överallt och så gör det jävligt ont igen och igen.. Men det gör också jävligt ont att dra loss en nagel som sitter fast i nagelbädden, det krävs seriöst all min inre kraft för att klara av det. Såna som säger att man är löjlig som skriker när man bryter en nagel borde seriöst få en pinne inkörd under sina naglar så kanske de skulle förstå hur förbannat ont det faktiskt gör. Usch! 
Nu är jag invalid ett bra tag framåt, hela handen är öm och pulsen bultar i fingret fortfarande. Jag som tänkte rida imorgon får skjuta på det tills jag kan använda min höger hand normalt igen, suck! 
 
Nåt mer spännande var det inte med den här dagen, just nu sitter jag och väntar på att syster ska komma hem och så kanske jag drar till Ekenäs en sväng om det inte blir allt för sent. 
Ni ska ha en mysig kväll! :) 
 
Till Sindy; jag svarade på din kommentar angående valparna så kolla under det inlägget så hittar du mitt svar! :)
 
Jag hade ju eventuellt kunnat frisera Jack innan jag tog massa bilder på honom! 
 
Som den forna tävlingshäst han är njöt han för fulla muggar av att ha tre personer som pysslade med honom :) 
 
Horseselfie! 
 
Elefantantilopen som gör att Dior ser ut som en ponnyplutt. Keep in mind att Dior är runt 155 cm vid manken, Uni är STOR! 
 
 
 

Kommentarer

Postat av: i

Publicerad 2014-09-01 07:42:49

Okej, ursäkta min ärlighet. Men varför gör du inget med hästarna? Du erkände själv nyss att du inte rört hästarna under betestiden och man ser att jacks hovar är väldigt mycket för långa. Tur fixade Pia dom! Och Jack ser verkligen inte ut att vara i skick.

Jo du har dina hästar som husdjur, men sköt endå om dom som älskade husdjur.

Postat av: Channa

Publicerad 2014-09-01 17:46:44

Och igen en gång så kan int folk låta bli att blanda sej i sånt som dom int vet nånting om och som dom definitivt INTE har någo fan med att göra !!!!! Du ska int komma och säja att int Cessi sköter sina djur för i det fallet kan du titta dej en aning i spegeln. Jack är gammal och hans ämnesomsättning e helt annan än vad dom andra hästarnas e så han och han har inte ätit 15 liter kraftfoder på sommaren pga. betet och för det andra så var hans hovar var inte i någo sämre skick än dom andras och dom fixas till med jämna mellanrum . Sköt dej själv och dina djur och se till att dom har det ok innan du börjar blanda dej i hur andra sköter sina. Och Cessi har varit ärlig och skrivit på bloggen att hon inte rider sina hästar och det e oxo en sån sak som ingen annan har nåt med att göra och var i texten står det skrivet att hon int har rört sin hästar på hela sommaren ???? Tänk efter noga nästa gång du tänker kommentera nåt i den stilen du nu gjorde !! Med vänlig hälsning :)

Postat av: i

Publicerad 2014-09-01 20:12:51

Klart jag sett mig i spegeln ;) och tar SJÄLV hand om mina djur och lägger inte pasi att göra det efter långa arbetsdagar
Eller ska ni kanske (igen) anmäla mig för djur skyddet? :D tycker du som annors också e den mest two faced i byn borde se sig i spegeln. MED VÄNLIG HÄLSNING!

Svar: Varför detta eviga tjafs nu mitt i allt igen? Har du nåt jävla problem med mig så SÄG det till mig, in my face, istället för att låtsas som ingenting när vi stöter på varann på krogen! Hur vi fördelar upp sysslorna här hemma är väl inget som du behöver fundera över eller ens reflektera över, eller anser du dig ha nåt med den saken att göra? Du kan ju påriktigt inte uttala dig om Jack och hans mående baserat på vad du sett på några bilder eller när du kört här förbi? Du VET hans ämnesomsättning, du VET att jag inte dumpar hästarna utan uppsyn på bete en hel sommar och du VET att jag inte gör nåt med mina hästar, så varför ens ta upp det? Kalla mig dum eller vad du vill men detta är nu igen en sån där urbota jävla dum situation som spårar ut om inte alla bara sätter mun fast innan det kommer ut nåt mer.
...

Postat av: Jessi

Publicerad 2014-09-01 20:41:12

Ojoj vilken drama här :) Jag kan nog hålla med om att Jack ser tunn ut, MEN svårt och avgöra baserat på några bilder. Och, som du själv säger är han 20 år. Vi har en 26 åring i stallet som också är väldigt svår att hålla i hullet, tack och lov så kom sommaren och hämtade några välbehövda kilon igen. Vill du prova något så rekommenderar jag Krafft Lusern hackad strå, mirakel"höet" som fick tunna mambu att gå upp i vikt och ändå skydda magen. ( 2liter morgon och dag till en början, säcken är stor så räcker i 3 månader åtminstone, kostar 30 euro.. )På tal om folk som blandar sig i, gör inte du Channa just det med din kommentar? Mer kärlek till era medmänniskor, speciellt hästfolk emellan. Där har du ett åsiktsinlägg Cessi ;)

Svar: Tack för en vettig kommentar, jag förstår att det kan se illa ut på bild MEN man måste använda hjärnan innan man släpper ur sig saker och ting. För tro det eller ej så är jag bara människa och jag tar åt mig och blir ledsen när någon, speciellt någon som VET hur det är påriktigt, släpper ur sig att jag inte skulle ta hand om mina djur!! Jag är tunn just nu, men det ligger orsaker bakom det. Jag trodde inte att jag behöver förklara det en miljon gånger, eftersom jag sagt det förut. Han var rund och fin i början av sommaren, sen var jag tvungen att minska på kraftfodermängden eftersom han helt enkelt inte orkade äta när han var mätt av gräset. Man kan ju inte tvinga dom att äta om dom inte vill så vi skar ner på det rätt så drastiskt så han har ätit 3 liter progress sen början av juli. Nu ska foderstaten ökas igen lagom till hösten, för det är nu han behöver all den där extra energin. Han har en ämnesomsättning som jag aldrig sett maken till förut, och han är en gammal topp tävlingshäst, han funkar inte på samma sätt som alla andra helt enkelt. Utöver det kommer åldern sakta krypande och gör att han sjunkit ihop lite här och där, något man får ta när hästen blir gammal..

Men tack för din kommentar i alla fall! Var får jag tag på Krafften? :)
...

Postat av: Maria L-A

Publicerad 2014-09-02 12:25:34

Oj oj oj, här händer å brakar det. Har ej hunnit in på ett par dagar å missat massor näköjään :)

Jag tänker säga min åsikt i lite vuxnar ton än vad Channa till exempel gjorde för anser att sånt där skrikas och sånt där beteende hör hemma nå helt annanstans än i kommentarfältet på en blogg. För det första så får man ju kommentera vad man vill, men att hålla "sej i skinnet" hör till god ton och folkvett. Klart Cessi blir sårad av vissa kommentarer här, hon e ju en människa som vi andra och har åxå känslor. Men sen igen är det ändå upp till var å en att ha egna åsikter om allt. Min åsikt om Jack (endast sett från bild och med tanke på åldern och att han är en föredetta tävlingshäst) är att byta mat åt honom. Att mata 15liter mat i en häst per dag gör sår i mina öron! Är inte konstigt han ej orkar för det är ju en jätte stor mängd. Han ser väldigt tunn ut på bilden, vilket även Cessi själv sagt att han är det är okej att kommentera det säkert nog. Sen anser jag att en häst som varit en topp tävlingshäst mår bästa av arbete. Lätt arbete ens, inte behöver den ridas 7dagar per vecka men ens 2-3dag så den får jobba lite. Hans myskulatur har antagligen varit i toppenskick och sen blev han bara satt i en hage utan nån som helst motion, det kan inte vara bra för kroppen. Kan vara åxå en orsak till magringen (och jaa Channa jag uttalar mej utan att veta nåt om hans förflutna men tror inte Cessi tänker hänga mej för det😉). Jag anser alla hästar mår bäst av att få sysselsättning i nån form. Kan vara att man far ut å cykla å har dem som handhäst, jaa vad som helst. Men om hästen skulle få välja så hade den nog önskat motion å sysselsättning i viss grad i alla fall.
Jag vet hur det känns att ha en häst som inte på nåt jäkla vis går upp i vikt. Jag vet åxå lyckan när man hittar fodret som ej kräver stora mängder å hästen är rund och god.
Att göra egna blandningar av trettio olika sorter är nog inget bra, det ena kan ta bort det andras effekt mycket enkelt. Ett bra basfoder gör success! Jag hör till dom som inte skulle byta ut Eggersmann för nån summa i världen, räcker att man ser hur ett helt stalls hästar mår (olika åldrar, i olika bruk osv) för att förstå att det är ett kvalitets foder.
Kämpa på Cessi, du lyckas nog!
Och Channa, gå ner lite i varv. Dina inlägg är ofta intressanta men inte i sån ton som den här var!

Postat av: heidi

Publicerad 2014-09-02 12:55:32

tänkte exakt som Jessi att du Channa blandar dig ju åxå i det här nu, precis som vi andra gör. Å jag håller åxå med om att jack ser tunn ut. Men så har han ju heller inte en muskel på hela kroppen när han bara står. Det är stor betydelse. Pippi här hos mig blev en vinter mycket magrare när hon reds så o- regelbundet, hon tappa muskler och såg därför magrare ut! Sen finns ju då Ellu som alltid varit mager och går inte att få upp i vikt! Men i Jacks fall som var rund när han kom till dig har ju magrat mycket på en par år. Men mest tror jag det är musklerna. Å om jag får säga tror jag att han skulle behöva röra på sig, då skulle säkert mat lusten vara bättre och han skulle hålla sig i bättre form! En gammal tävlinghäst som är van med ett helt annat liv än han har nu kan ha svårt att anpassa sig! även fast han verkar nöjd.. att bara stå i en hage blir nog rätt deprimerande för många hästar, inte på sommaren då men vintern när det inte finns något att göra!

Postat av: Channa

Publicerad 2014-09-02 16:42:00

Ni e nog för härliga Heidi o Maria L-A :D direkt som jag skriver precis så som saker o ting e ( för att jag vet ) så börjar ni namnge en i era kommentarer .....jag har aldrig namngett er fast jag har varit av olika åsikter men vi e ju så olika ;) Och int e jag heller o dissar dej Heidi fast du pirrar på andras bloggar om saker som du bestämt tror dej ha rätt i :) ( måste börja med smilyn i stället för utropstecken så kanske jag inte skriker så mycket ) var o en får ha sin egen åsikt om saker o ting men ge fan i att namnge folk i era kommentarer :D. Hästfolk hör till dom mest vetande,illvilliga o kritiska men goda råd e alltid bra att få höra men att börja öppet kritisera skötsel, motion och sådant e inte sakligt :/ Låt var o en sköta o handskas med sina djur hur dom vill när det definitivt inte e fråga om misskötsel eller nåt liknande. Over and out :) PS. Riktade inte hästfolkskommentaren mot nån speciell utan bara så där i allmähet.......

Postat av: Hanna

Publicerad 2014-09-02 19:11:04

Hej å hå här va de underhållning :D Tydligen ett svagt ämne detdär med dina hästar. Själv skulle jag gärna se mera bilder på dom OCH UTRUSTNINGEN samt OUTFITS (love)! Visst är Jack smal, men som Heidi säger, han är ju inte tränad! Och åldern kommer inte ensam! Tyvärr... Sen att sitta här och skrika fult och hugga i medsamma man får chansen tycker jag är otroligt löjligt! Du är nog tillräckligt stark och envis kvinna för att försvara dig själv.

Men mera heppor, gärna! :)

Svar: Tack för din kommentar, det är här det händer vetdu! ;) Alltså om du påriktigt tycker det är intressant hur jag och Dior ser ut när vi mullar omkring i skogen så är det klart att jag kan ta bilder.

Och jo, jag är både stark och envis men mitt mått svämmar över när nån släpper ur sig idiot kommentarer, så är det bara!
...

Postat av: heidi

Publicerad 2014-09-02 20:27:19

det är ju roligt att det är jag å maria som får oss fast även Jessi nämnde dig channa! Varför får man inte namnge? du satt ju själv ut ditt namn, håll dig anonym då! Och hur kommer det sig att du alltid vet ??!!ingen annan kan ha rätt el får säga någo...du hör själv till samma hästfolk som du nu beskyller, vi säger vår åsikt, du säger din! Om du nu syftar på Pias blogg så 1 har jag inte pirrat 2 jag bara berätta att det stämmer inte som pia skrev och 3 om hon har ett kommentarsfält är det väl till att kommentera och få säga va man tycker. Jag kan ju säga precis lika tillbaka åt dig, att lika mycket tror ni er ha rätt hela tiden! Det har ni inte!!!! och själv lägger du dig i lika mycket som vi andra så vad är grejjen? Vill ännu säga Cessi åt dig att jag sa bara vad jag tyckte, som jag alltid gjort åt dig. Va du sen bestämmer göra är ju din sak. Men bli inte skrämd av det här, skriv mera om hästarna istället!

Svar: Jag bryr mig inte om att ni har vilda diskussioner i mitt kommentarsfält, det ser bara bra ut utåt hahaha :D Nej men påriktigt så håller jag mig nu utanför allt det där, jag är på ingens sida, jag är Schweiz! Men nej jag tycker inte det är kul att skriva om hästarna för så fort jag skriver ordet häst är det kalabalik. Jag diskuterar mer än gärna om allt möjligt, jag försöker inte heller hålla nåt i skymundan eller hitta på att saker är som de är om de inte är så. Men när nån imbecill utan förmåga att tänka längre än den där jävla näsan är lång släpper ur sig en så totalt urbota dum kommentar att jag skulle dumpa mina hästar på bete en hel sommar utan att röra dem så då far mina nerver direkt kan jag lova!
Kom gärna med konkreta tips och råd eller annars bara allmänna kommentarer, det är sånt som håller en blogg levande, men om man inte kan hålla det där så kan man vara tyst! Tack till er som klarar av den uppgiften :)
...

Postat av: Marie

Publicerad 2014-09-02 21:12:56

Jag tänker inte säga något mer än att även jag önskar mer om hästarna nu när de kommit hem från sommarbetet igen! Främst för att det alltid blir ett hett diskussionsämne, vilket är oundvikligt med hästhållning, och för att just dessa diskussioner är de mest intressanta! Vi kan göra en deal, vi båda börjar blogga häst? Jag ska bara skicka min dator på reparation och efter det ska jag ta mig an bloggen igen, så jag tycker du kan hänga på med mig på hästbloggståget (hehehe) så skapar vi kalabalik i Raseborgs bloggsfär!

Svar: Låter som en bra idé men grejen är den att din häst är inte utsvulten, döende och lämnad till sitt öde i en hage att ruttna. Grejen är den att du har inte en fd tävlingshäst som möglar bort eller en annan galen som knappt går att sköta. Du är inte heller tjock så det är synd om hästen du rider på och du fodrar säkert din häst klokt och allt är jätte bra och jättefint. Så du kan inte skapa kalabalik. Okej, bitter mode off, man blir lite störd ibland vet du! :) Tack för kommentaren, jag ska se vad jag kan göra, om jag vågar skriva nåt mer för folk lär väl trilla av stolen när de läser om att jag faktiskt rört mina hästar! :O
...

Postat av: Hanna

Publicerad 2014-09-02 21:53:43

Joooo mera bilder! Tycker de skitintressant med heppaoutfits och alla dina eskadronstuff! :)

Postat av: P

Publicerad 2014-09-02 22:03:31

Ööööööö.. varför blev jag mittiallt inblandad?
En sak skall ni ha klart för er, jag är Pia 20år gammal, en mänska med ett eget namn och identitet samt en person med massor av Egna åsikter.
Min mamma är Channa, en annan mänsklig varelse med ett eget namn och en egen identitet samt egna åsikter.

SLUTA TA MIG OCH MIN MAMMA SOM SAMMA PERSON!!!!!!!!!!

Där fick ni ett rejält skrik :) tack för mig!

ps. Fy skam på dig Cessi, sköt om dina djur! Dom håller ju på att förmultna där i sin smutsiga, matfattiga och tråkiga hage.

Postat av: Marie

Publicerad 2014-09-02 23:40:35

Nej, men "min" häst är en unghäst, långt efter i utbildningen med fler än en aktiv ryttare, något som tydligen sticker många i ögonen. Det kan jag sen å andra sidan inte förstå det rationella tankesättet kring.. Hellre har jag 3 ryttare på en häst som var och en bidrar till en KORREKT utbildning inom olika områden istället för en som råddar på och gör mer skada än nytta. Nu syftar jag mest på hoppningen, det är guld värt att Heidi är med och skapar den grund som t.ex. jag inte skulle göra nära på lika bra. Gör man fel nu är problemen ändlösa när svårighetsgraderna inom hoppningen ökar. A och O är god kommunikation mellan dessa parter och liknande tankesätt och värderingar inom hästhållning.

Nu blev det här lite off topic, min point var bara att även jag har många åsikter inom ämnet som inte stämmer överens med många andras tankesätt. Skillnaden är att mycket jag tycker och tänker inte kommit allmänheten till kännedom eftersom jag inte bloggat och om jag bloggat har jag hållit detta i skymundan pga alla kontroversiella åsikter. Men om jag nu väljer att prova och satsa på bloggen igen så är det no mercy, allt ska fram!

Jag tycker man ska sluta fy skämmas för våra åsikter utan istället skapa debatt och diskussion. Man behöver heller inte ta illa upp när andra yttrar sina åsikter (utom konkreta personliga påhopp) utan fortsätta på en vuxen nivå diskutera åsikter och tankar kring ämnet. Ett problem många har är detta jäkla bekräftelsebehov; "jag-tänker-annorlunda-så-jag-byter-principer-för-att-passa-in". Väldigt vanligt inom ridsporten. Bara för att förtydliga menade jag nu mig själv, inte dig.

För att sammanfatta. Ridsporten är delad. Varje 'problem' kommer alltid ha 100 olika 'lösningar'. Det finns lika många åsikter som det finns ämnen att reflektera kring. Våga ta upp kontroversiella ämnen, våga skapa debatt och våga ta emot kritik! Detta tänker jag göra. Du har länge sagt att du vill satsa mera på bloggen och att vi, dina läsare, ska engagera oss allt mer. Detta är precis hur du kommer göra det bäst på. Många av dina trogna läsare delar ditt hästintresse och älskar att (hett) diskutera kring ämnet. Likaså dina no poo inlägg, allt som delar åsikter engagerar oss. Fortsätt på samma bana så får du se på ett jävla anamma i kommentarfältet och en blomstrande statistik!

Postat av: Jessi

Publicerad 2014-09-03 05:56:47

Aldrig har min tågresa Karis-Åbo gått så fort som denna morgon, det var bara popcornen som saknades! Intressanta kommentarer, och alla hade någonting vettigt att säga. Heidi och Marie har nog rätt i det där att alla har rätt till en åsikt, och åsikter finns det 100 av som vi alla måste acceptera. Alla kan inte alltid ha rätt, tyvärr. Lite off topic, men tycker vi skulle kunna göra något för att få en bättre gemenskap hästmänniskor emellan i västra nyland. Varför falla för frestelsen att placeras i facket som "typisk hästmänniska " när vi istället kan glädjas åt varandras framgångar, pusha på varandra i motgångar och räcka ut en hjälpande hand där det behövs? Redan en sån sak som att hälsa på bekanta ansikten på tävlingar, och inte alltid räkna med att folk hälsar först.. Tillsammans kan vi göra så mycket..

Svar: Jag tänkte faktiskt också fara och hämta popcornen ;)
...

Postat av: Maria L-A

Publicerad 2014-09-03 08:25:01

Channa: Om nånting är menat åt just dej så skriver jag väl ut att det är det! Du är ju själv aktivt med i denna diskussion så nog ska du väl klarar av svarskommentarerna då åxå. Annars är det bara att hålla sej anonym. Om jag har svar åt Jessi då skriver jag hennes namn osv. Men jag skriver ej ut namn på någon som ej är med i diskussionen.

Sen är ju saken den att när det finns person som skriver "jag vet, så här är det" osv fast än deras uttryck har INGET med fakta att göra ens på nära höjd, så nog blir det ju kufiskt. Jag tycker mest såna påståenden är jä*la komiska och ett gott skratt förlänger livet så jag läser dom mer än gärna ;)

Och Cessi jag vill klargöra en sak för du missförstog mej. Jag menade inte att du slänger vad som helst i Jacks matämbar. Jag menade att det oftast är bättre att hålla sej av ett foder än blanda ihop många olika. De tar ofta bara bort varandras inverkan. Att kanske hade varit snart att ens testa på ett bra basfoder å se hur det går. Ville bara korrigera det så du inte tror jag menade nåt illa. Är sällan ute efter att såra filk som du nog Cessi vet 👍

Postat av: Hanna

Publicerad 2014-09-03 11:13:33

Jessi: Vilken super idé! De sku verkligen borda ordnas något! Något som även skulle lämpa sig för dom som inte tävlar. Nu är de ju bara tävlingsfolk som samlas nu och då, ses på tävlingar i broby-billnäs-grann..

Postat av: Hanna

Publicerad 2014-09-03 14:17:25

Jag menade mer att tillsammans kan vi få en bättre anda, bara alla drar sitt strå till stacken ;)

Svar: Ja det hjälper ju inte att några personer försöker om det sen ändå finns dem som smutsar ner andan igen..
...

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

...

En levnadsglad 24 åring här som skriver om mitt liv med allt vad det innebär utan censur och krumelurer. Jag skriver om min viktresa som jag påbörjade i februari -14, om hur det är att försöka bryta ätstörningar och ett matberoende. Utöver det skriver jag väldigt öppet om min panikångest och depression, de dagar det är skit så är det skit och det är inget jag gömmer eller förfinar här. Sist men inte minst handlar denna bloggen om livet tillsammans med mina underbara djur och min fina man. Jag föder upp nakenkatter och chihuahua, jag har två hästar som är mina husdjur och så får vi inte glömma den lilla inneboenden som gömmer sig på vår vind! :) Hoppas ni trivs här, tveka inte att lämna en kommentar, jag svarar på varenda en!

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela