Min vardag, mitt liv.

bloggen om min vardag

Mot en lite fräschare känsla

Publicerad 2016-07-08 14:52:02 i Allmänt,

Hej på er!

Äntligen behagar solen titta fram igen, det har varit riktigt kyligt och grått de senaste dagarna och igår kändes det som höst i luften - i juli.. Jag är väldigt styrd av vädret och känner mig deppig så fort det regnar, därför hade det suttit fint med sol och värme hela veckan eftersom jag inte riktigt varit på topp de senaste dagarna..

Det är lustigt det där, hur ångesten försvinner och kan stanna borta i många månader för att sedan komma tillbaka när jag minst anar det och ställa till det för mig. Jag kommer aldrig slippa mitt egna lilla helvete utan det kommer följa med mig genom livet och den tanken är rätt knäckande ibland. Som tur är kommer det i perioder och de är mer och mer sällan så jag tar mig igenom det ☺

Idag har den första veckan på dieten passerat och vågen visade -4,7 kg imorse. Mätte mig runt om kroppen och 16 cm har försvunnit, hurra! 💪
Det känns riktigt jäkla bra men det är nu det jobbiga börjar, först går det fort när all vätska försvinner men så när fettet ska bort går det såklart långsammare och då brukar min motivation börja tryta. Men den här gången har jag en riktig morot, något jag verkligen vill göra och jag tänker inte falla för frestelser eller göra något annat som kan förstöra för mig. Det betyder att jag tackar nej till utekvällar eller middag på stan, inte för att jag vill vara tråkig eller för att jag inte skulle vilja dricka öl och äta god mat utan för att det här är vad jag måste göra just nu. Om någon inte kan respektera det just nu så är det deras problem och inte mitt ☺

Igår satt jag domarsekreterare i dressyrtävlingarna. Det var väldigt lärorikt och intressant och vi hade jätte trevligt tillsammans med domaren där i bilen. Alla säger att den här domaren är så himla sträng och orättvis men jag tyckte inte alls det. Hon dömde precis så som man ska göra, var rättvis mot alla och gav helt enkelt inga sympatipoäng. Så ska det vara tycker jag, kan man med nöd och näppe inte skrapa ihop mer än fyror och femmor på rörelserna så har man inget på en tävlingsbana att göra heller och det var något hon sade rakt ut. Jag kan inte annat än hålla med, men såklart är min åsikt totalt oviktig för att jag själv inte har några fina resultat att backa upp min åsikt med. Men man såg väldigt tydlig skillnad på vilka ekipage som tränat dressyr och vilka som bara memorerat programmet och red runt. Jaja, alla gör som de vill och känner är bäst för dem men man ska nog inte skylla på domaren olika det inte går så bra som man tänkt sig 😊

Blogg.se har uppdaterat sin app igen och den är helt jäkla värdelös. Inläggs vyn är helt skev och jag kommer inte åt att kursivera texten eller redigera den över huvud taget. Vet knappt om jag lyckas lägga in en bild här utan att texten försvinner. Suck! Det har varit en jäkla massa förändringar överallt på sistone, och då menar jag inte bara små saker utan allt möjligt som bara ändrats på hej vilt trots att det fungerat hur bra som helst innan också.. Som bekant är jag inte allt för bra med just förändringar, jag vill ju gärna att saker och ting ska vara så som de alltid varit för annars blir jag lite lätt stressad haha.. inte lätt att vara mig alla gånger!

Nu orkar jag inte bråka med den här appen längre så jag sätter punkt här. Jag ska åka till stallet och till butiken och så får vi se vad jag hittar på sen. Jag har faktiskt bil hela helgen, snälla pappa lät mig låna hans bil så jag slipper vara fånge i mitt eget hem ännu en helg. Så snällt! ❤

Jag önskar er en härlig helg, hoppas på fint väder och njut av vad än ni hittar på 😘

Kommentarer

Postat av: Maria L-A

Publicerad 2016-07-08 15:17:08

Känner domaren bra. Mycket trevlig människa som är sträng men nog helt rättvis. Har känt henne sen about 20år tillbaka å köpt häst av henne. Såg henne så sent som idag på tävling.
Det där med att ryttare säger att den å den domaren är orättvis osv är bara att skylla bort sina dåliga resultat. Alla får tävla, enligt mej, fast man ej skulle få ens 50%. För när du rider in på dressyrbanan kan du ej vara säker att du har hästen ens "med dej" just denna dag. Är även upp till var å en varför de tävlar osv. Men nej, förstår personligen ej idén med det att alla med allt våld ska ut å tävla.
Tråkigt bara att det allt som oftast är domarens fel att ej poängena är tillräkligt höga 😄 Men Iia är nog ej orättvis eller dyligt, en dam som verkligen vet vad hon pratar om skulle jag vila säga.
Å hej Cessi grattis till den lyckade diet veckan. Jag sku åxå borda ta mej i kragen igen. Sista kilona bort. Men motivationen är på noll pluss att jag har semester vilket bara gör det ännu mera ointressant.

Postat av: fiioli

Publicerad 2016-07-08 18:21:37

Vet inte vilka ryttare det där var menat mot, men det träffade min näsa i alla fall.. Jag kom därifrån tävlingen med bara allt från 7 till 1.. (ettan då jag inte vågade ställa till med den kalabaliken att byta galoppen i mittvolten).
Jag är ju ingen super ryttare, jag har också en häst som såldes till mej med orden "försök inte börja tävla dressyr med han".. Det att Casby på "hemmaplan" som han ännu ser det som, alltid beter sej skitkonstigt och spännt, hjälper ju inte heller till.. På andra platser fungerar vårt samarbete alltid betydligt bättre.
Men i det här fallet skyller jag varken på häst eller domare. Det är bara lärorikare med en kunnigare domare! Jag hade inte tränat ordentligt, och sommartid och ridning går helt enkelt inte ihop för mej.. inte minst för min hyperallergi för parmor.. I höst ska vi igen försöka bevisa emot oddsen..att även Casby klarar dressyr!
Men bara för att jag inte tränade så mycket på själva (ganska lätta) banan, så betyder inte att det där är som det ser ut när jag rider under andra omständigheter.. 😂

Postat av: Maria L-A

Publicerad 2016-07-11 10:33:40

Fiioli:
Ni hade en mycket kunnig domare. En domare som ej bara kan dömma utan både rida, undervisa och skola hästar. Det som hon skrev i bedömningen lönar sej ta värde på. Att galoppera fel galopp är ju att utföra fel rörelse. Det är som att göra en sluta där det ska vara en skänkelvikning typ. Att ej korrigera fel galopp till rätt visar bara att ryttaren ej märker att den ens går i fel galopp. Hellre då kalabalik än att visa okunskap. Kalabalik kan alltid ske när man håller på med djur.
Nu skriver jag utfrån din text, har ej sett dej rida eller dyligt.
Hästen såg jag med din man på tävling hos Kivirantas på lördag 👍🏽

Svar: Håller helt med dig här Maria :) jag tyckte inte alls Ia var onödigt sträng eller orättvis, hon bedömde precis enligt momenten och hur de ska utföras samt ryttarens inverkan på hästen och hästens form. Precis som det ska vara med andra ord. På tävling är man ju för att visa upp det man tränat för, är man på tävling borde man ju behärska de moment som förekommer i programmet man valt att delta i. Träna ska man göra hemma, detta är min syn på saken och det gläder mig att se att det är fler som tänker som jag :) och nu försökte jag inte alls vara taskig mot någon, utan det är ju bara fakta jag framför. Kram på dig!
...

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

...

En levnadsglad 24 åring här som skriver om mitt liv med allt vad det innebär utan censur och krumelurer. Jag skriver om min viktresa som jag påbörjade i februari -14, om hur det är att försöka bryta ätstörningar och ett matberoende. Utöver det skriver jag väldigt öppet om min panikångest och depression, de dagar det är skit så är det skit och det är inget jag gömmer eller förfinar här. Sist men inte minst handlar denna bloggen om livet tillsammans med mina underbara djur och min fina man. Jag föder upp nakenkatter och chihuahua, jag har två hästar som är mina husdjur och så får vi inte glömma den lilla inneboenden som gömmer sig på vår vind! :) Hoppas ni trivs här, tveka inte att lämna en kommentar, jag svarar på varenda en!

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela