Min vardag, mitt liv.

bloggen om min vardag

Svar på frågestund!

Publicerad 2013-04-18 18:28:29 i Allmänt,

Ni som ställde frågor får svaren här, medan ni som bad om bilder på olika grejer får vänta tills imorgon på dem :) Hoppas det är okej, ni får nöja er med det här så länge:
 
F: Ska ni gifta er i år?
S: Att gifta sig kostar massor med pengar, tyvärr. Vi har pratat om saken och jag vill inte gifta mig lågbudget, jag är inte riktigt den typen av människa :) Vi får väl se vad framtiden hämtar med sig! 
 
F: Vad har du för planer med alla de fyrbenta inför sommaren/hösten?
S: Hundarna: Jag väntar på Saanas löp, då kommer jag att para henne med en långhårig chihuahua hane, och hoppas på valpar till hösten. Från hennes kull kommer vi spara en tik och avelsplacera en. Lemmy ska kastreras så fort pengarna finns (det kostar ca 250€ att kastrera, helt sinnes!), just nu prioriterar vi andra saker som vi kan göra med de pengarna. Kastrering är inget akut eftersom ingen av tikarna ska löpa inom det kommande kvartalet. Jag ska gå Kennelklubbens uppfödarkurs i juni och ansöka om uppfödarnamn passligt till att Saana föder sina valpar.
 
Katterna: Leia ska paras med en orientalisk korthårshane så fort hon löper nästa gång, vilket betyder att det blir ungar till sommaren om allt går som det ska. Lucas och Leia ska också äntligen finskregistreras, bättre sent än aldrig haha! Jag ska ställa ut Sheela, Rosa och Lucas och hoppas på framgång där speciellt för Lucas som är en riktigt fin kastrat. Sheela ska eventuellt paras efter sommaren och då föds hennes ungar till hösten. Vi hinner alltså ha tomt hus några månader innan det är dags för nästa kull, det blir fullt ös medvetslös men det gillar jag! Efter sommaren hoppas jag på att kunna köpa en liten Yoda-kisse, funderar på att importera rakt från Ryssland eller eventuellt från Latvien. Beroende på hur tidigt Rosa börjar löpa så paras hon på senhösten, då föds hennes ungar runt jul. Jag kommer spara kattungar från alla tre kullar, vi får hoppas på att vinna på lotto snart så vi kan göra den där utbyggnaden på huset jag drömmer om haha! ;) 
Så fort snön smält bort har Nicke lovat bygga ett uterum åt katterna så att de kan gå ut och njuta av vädret utan att riskera att bli överkörda eller springa bort. Rosas pappa Puts kommer flytta hit så fort vi fixat ett eget rum åt honom (en fertil hane kan inte gå ihop med fertila honor, men det kanske ni räknade ut).
Som ni märker så är det på kattfronten det händer absolut mest, vi lever spännande tider kan man väl lugnt säga! Och jag behöver inga snitsiga kommentarer från er som kan räkna matematik, jag är väl medveten om att det blir många katter här, men I don't give a flying fuck om någon opponerar sig i den saken! 
 
Hästarna: Jack ska sättas igång ordentligt efter vintervilan och så hoppas jag på att hitta någon som skulle vilja starta honom några gånger i sommar på t.ex. Sea Horse Week i Hangö och Jumping Kemiö. Han älskar att hoppa och skulle verkligen må bra av att komma iväg lite, men eftersom han är lite svårriden speciellt på hinder, så är det inte helt lätt att hitta någon som kan starta honom. Jag hoppas ju såklart på Ida men hon har nog helt tillräckligt med sina egna hästar för tillfället :) Dessutom har hon inte råd att ramla i backen och bryta några ben då hon måste kunna rida och utbilda sina hästar, så jag förstår att hon kanske inte är så sugen att åta sig det uppdraget :) 
Zenta lever nog pensionärsliv nu, tänkte köra henne lite nu som då bara för att hon tycker om att komma ut, och så får vi hålla tummarna att inte hon får fång för då får hon sorgligt nog somna in. 
Dior ska till att börja med skos och så ska jag sätta igång honom. Det är några kvinnor som är intresserad av att komma och motionera honom, de skulle kommit redan för ett tag sedan men pga herpesviruset som härjat så valde jag att inte låta några utomstående komma hit. Så fort det lugnat ner sig så ska de få komma på provridning och så går vi vidare efter det. 
 
Råttorna: På råttfronten fortsätter jag att kämpa för att få fram de efterlängtade ambersarna, samt topazer. Downunderprojektet fortsätter också så fort råttorna från den nya linjen blivit tillräckligt gamla för parning. Utöver de tre projekten så har jag även åtagit mig att hjälpa Linda med långhåren, får se hur det slutar haha! Ställer fortfarande ut mina råttor på alla utställningar och kommer nog fortsätta göra det så länge det finns utställningar att gå på :) 
 
F: Finns det något speciellt du brinner för, förutom djuren?
S: Jag måste nog vara tråkig här nu och säga nej, det finns det nog inte. Jag kan inte tänka på något som jag skulle gå in lika fullhjärtat på som jag gör med djuren. Eller jo, mina vänner och min familj. Och musiken, EDM ♥
 
F: Har du en livslång dröm (förutom djuren och aveln) som du tänker uppfylla? 
S: Jag vill resa. Närmast hjärtat ligger USA, jag har ju redan sett Las Vegas men drömmer om att bila genom alla delstater i en Ford Mustang tillsammans med mina närmaste vänner och min fina man. Föreställ dig att köra genom Los Angeles nercabbat med bra musik och solnedgången framför dig tillsammans med de människor du älskar mest på jorden.. 
Förutom USA så skulle jag vilja besöka alla stora städer och så Thailand. Någon dag ska denna dröm bli sann, watch me! 
 
F: Vad ser du främst på när du söker efter häst, hund, katt, råtta?
S: Temperamentet! Det är alltid temperamentet som väger tyngst, resten spelar inte lika stor roll. Förstås om jag letar efter ett djur som ska passa till avel så ser jag på att djuret är korrekt byggt och inte har några avvikelser eller defekter, men jag skulle aldrig någonsin köpa en fin hund/katt/råtta/häst som jag inte klickar med. Så temperamentet väger tyngst i alla fall. Jag vill att djuret i fråga ska vara social, modig och nyfiken. Funka bra i flock och inte visa någon form av agressivitet eller dominans mot de andra. Och såklart vara människokär :)
 
F: Vad har ni för framtidsplaner med Nicke? Babyfeber? 
S: Vi ska gifta oss och bilda familj. Att bygga ut huset är en stor dröm som vi båda delar, dock behövs det pengar till det och vi känner oss inte särskilt sugna på att ta ett banklån typ genast efter att vi betalt bort det förra :) Babyfeber har jag lidit av de senaste åren, längtan efter ett eget barn och att få vara gravid är enorm. Men eftersom jag inte tar förgivet att jag ens kan bli gravid (dåliga gener) så har vi också pratat om adoption, mest för att vänja sig vid tanken ifall det inte skulle gå att få barn på naturlig väg. Såklart drömmer vi ju om att få uppleva det mest fantastiska som finns och skulle jag bli gravid nu så skulle det vi självklart behålla barnet (vi har båda starka åsikter om abort) och älska det från första stund! Tills den dagen kommer så är typ hälften av alla mina vänner gravida just nu så jag kan stilla babyfebern och längtan efter att vara gravid genom att umgås med dem :)
 
F: Finns det något du verkligen opponerar dig mot? 
S: Haha har ni inte följt den här bloggen så pass länge nu så ni vet att jag är en person med väldigt starka åsikter om det mesta! ;) 
Något som får mig att resa ragg och bli alldeles galet förbannad (förutom idioter i trafiken och alla de där andra viktiga orättvisorna) är oärlighet. Nu pratar jag inte om en liten vit lögn eller att låta bli att berätta något lite mindre relevant, utan när en person jag litar blint på och älskar som min egen familj gör mig illa genom att gå bakom ryggen på mig. Eller när jag får veta att en sådan person har ljugit åt mig om känslor, då blir jag verkligen helt knäckt. Jag är ingen Ave Maria heller, alla människor gör dåliga beslut och saker de ångrar, vi är ju alla trots allt bara människor. Men huvudsaken är att man försöker. Det är allt som räknas. 
Sen förstår jag inte heller mig på sådana människor som inte verkar kunna leva en enda dag utan att blanda sig i vad andra människor gör. Det skulle inte vara så illa om dessa människor skulle gå rätt fram till personen de är så himla intresserade av och säga sina åsikter till den det gäller, nej, det blir illa då när all information ska utbytas bakom ryggen på den drabbade. Alla har vi någon gång sagt något mindre trevligt om en person, det har jag också, men jag kan stå för det jag sagt och kommer inte med en massa bortförklaringar om det skulle vara så att jag skulle bli konfronterad. 
Så för att sammanfatta det hela så opponerar jag mig mot oärlighet, i alla dess former och allt vad det innebär.
 
F: Vilken ryttare ser du upp till? Och vilken ryttare ogillar du? 
S: Oj vilken svår fråga! Eftersom jag aldrig ridit för att tävla och nå framgång så har jag inte heller haft förebilder på så vis att jag skulle vilja rida som en viss ryttare gör. Men någon jag verkligen ser upp till är Edward Gal, hans sätt att rida är helt fantastiskt och det det han åstadkom tillsammans med Totilas är något man inte kan beskriva med ord. När de två kom in på banan var det magi, de var bästa vänner och deras samspel var otroligt. Jag tycker det är fruktansvärt sorgligt att Edward miste sin bästa vän pga att ridsport på Grand Prix-nivå endast handlar om pengar. 
Isabell Werth är också en förebild för mig, dels för hennes underbart mjuka och följsamma ridstil, och för att hon rider för att hon älskar hästarna och för att hon tycker det är kul, inte för pengar och berömmelse. Hon har sagt i en intervju att hennes hästar inte bara är hennes sportredskap så som bilarna är för Michael Schumacher, de är hennes bästa vänner och familjemedlemmar. Hon har fortfarande kvar sin stjärna Satchmo trots att han är pensionerad och hon inte kan tävla med honom längre. Det finns ett klipp på youtube där Isabell rider svår dressyr tillsammans med sin vän, med en grimma och grimskaft som enda hjälpmedel. Det klippet får mig att le, och känna att det fortfarande finns toppryttare som gör detta av rätt orsaker. 
Det finns nog ingen specifik ryttare jag ogillar, men de som använder sig av osportsliga metoder (barrering, rollkür) när de tränar sina hästar tycker jag skulle kunna byta sport om de inte längre förstår att de har att göra med levande djur och att denna sporten ska utövas på hästarnas villkor..
 
 
F: Hästfronten! Hur ofta, när, var och hur brukar du rida nu för tiden? Vad tränar du mest för tillfället? Kommande planer? Har du varit nöjd med Jack och har han motsvarat dina behov? 
S: Jag har inte ridit knappt något alls under de mörkaste månaderna, Dior och Zenta har inte haft vinterskor och jag vill inte rida omkring med risk för att hästen halkar och skadar sig (eller jag heller för den delen). Zenta ska inte skos pga hennes sjukdomar och Dior har inte gått att sko pga sin dåliga hov. Jag har heller ingen lust att ge mig ut på en ridtur i -20 grader med en häst som är het och stirrig i terrängen, så då när jag har ridit har jag ridit på åkern där pappa plogat upp en liten ridplan åt mig. Eftersom mina hästar inte är några tävlingshästar och jag inte heller har några planer på att de ska vara det heller, så gör det inget om de får en längre vintervila. Jack har hos sin förra ägare haft en lång vintervila och en sommarvila, så att stå är inget han far illa av. Jag har ju självklart promenerat med honom, ridit lite lätt nu och då och pysslat med honom varje dag. Bara för att jag inte rider så betyder det ju inte att jag inte är ute hos hästarna varje dag och pysslar om alla tre. Jag har valt att inte skriva så mycket hästarna på bloggen eftersom det är totalt ointressant att läsa om hur jag har promenerat i en halv timme med någon av dem, eller att jag varit ut och borstat och gett dem bröd. 
Nu ska dock både Jack och Dior sättas igång igen, hovslagaren är beställd och då hoppas jag att det går att sko Dior runt om :)
Om planerna med hästarna kan du läsa längre upp! När jag rider så tränar jag inget speciellt, jag fokuserar mest på min egen sits och att rida så följsamt som möjligt. Jag strävar också till att hästen ska gå i rätt form i skritt innan jag övergår till travarbete. Med Jack är det mycket samlingsarbete och halter som gäller, mest för att han ska hållas på fyra ben istället för två. Det är inte lätt att rida ut med en häst som först jobbat över halva sitt liv inom fyra väggar, och sedan endast ridits på uteplan och så gott som aldrig i terrängen. Det går, men det är inget jag tycker är kul, eftersom man nog slår sig rejält om man trillar ner från den ryggen. Det kan nog Marie intyga ;) 

Jag har varit väldigt nöjd med Jack. Han är precis en sån häst jag letade efter, mycket humor och samarbetsvillig på alla plan! :) Med honom kan jag fokusera till fullo på mig själv när jag rider, eftersom han har mycket egen motor och lätt för att jobba i rätt form. Ångrar inte en sekund att jag följde min magkänsla och böt häst! 
 
Ni som önskade att få se mina scrap- och ProMarkersskapelser; håll ut! Gårdagen var ingen bra dag för mig och idag måste jag ta tag i lite andra grejer. Men det kommer, jag lovar! :)

Kommentarer

Postat av: Jessi

Publicerad 2013-04-18 18:50:09

Blir så glad när ja kommer in hit o ser att du ha blogga, o ännu till en massa text :)) Gillas! Kan du göra en, min dag i bilder? Skulle också vara intressant å följa med träningspass eller bilder på ridning, med hopp om finare väder!

Svar: Jee, kul att höra att det gillas! :) Jag skriver ju för er och det är super när ni kommer med förslag, det är inte lätt att hitta på nya saker varje dag så vad är väl då bättre än att ni önskar och jag skriver :) Åh, bra idé, imorgon ska jag göra en EFIT, ett foto i timmen. Hoppas jag klarar av det haha :D
...

Postat av: marie

Publicerad 2013-04-18 18:54:16

haha joo det kan jag allt intyga! hästbuse high on life, hahaha!! han skulle passa mig som handen i handsken om jag hade tillräckligt med massa och kraft att hålla honom i ett paket, synd att något alltid kommer i mellan..

Svar: Nå, du vet var han finns om du någon gång får lust att knäcka ett revben eller två igen! ;)
...

Postat av: Jessi

Publicerad 2013-04-18 18:59:26

Jeij!

Svar: :)
...

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

...

En levnadsglad 24 åring här som skriver om mitt liv med allt vad det innebär utan censur och krumelurer. Jag skriver om min viktresa som jag påbörjade i februari -14, om hur det är att försöka bryta ätstörningar och ett matberoende. Utöver det skriver jag väldigt öppet om min panikångest och depression, de dagar det är skit så är det skit och det är inget jag gömmer eller förfinar här. Sist men inte minst handlar denna bloggen om livet tillsammans med mina underbara djur och min fina man. Jag föder upp nakenkatter och chihuahua, jag har två hästar som är mina husdjur och så får vi inte glömma den lilla inneboenden som gömmer sig på vår vind! :) Hoppas ni trivs här, tveka inte att lämna en kommentar, jag svarar på varenda en!

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela