Min vardag, mitt liv.

bloggen om min vardag

Måndag och tankar

Publicerad 2015-09-21 13:16:21 i Allmänt, Min viktresa,

Hej på er. 

Idag har jag sovit bort hela dagen, vaknade imorse när Samu åkte iväg till Forssa på jakt men mådde bajs efter gårdagens chipsrally så beslöt mig för att fortsätta sova. Det är knepigt med de där mörkläggande gardinerna, jag har liksom noll koll på dygnet, är det morgon, dag eller kväll 😂 

Jaja, ny vecka och nya tag. Igår åt jag pizza till frukost och så kröp baksmällan sig på under dagen så på kvällen bad jag Samu hämta chips och dipp till mig.. 
Jag visste ju precis hur jag kommer må idag, jag visste att jag kommer bara svullen, ha ont i magen och må illa men ändå ska jag ha chips när jag ska ha chips. Men nu var det ju inte chipsen jag skulle klaga över, eller nåt annat heller för den delen. 

Jag skulle prata om hur himla viktigt det är att man uppskattar sig själv, att man ser sig själv i spegeln och tycker om det man ser. Vi är ofta alldeles för upptagna med att leta fel och skavanker i vår spegelbild, istället för att se på oss själva och vara stolta och tacksamma över vår kropp. 
Jag är alldeles för självkritisk mot mig själv, glömmer lätt bort att det jag ser i spegeln är en reflektion av det jag jobbat så hårt för att uppnå. Jag ser inte att hälften av mig försvunnit, att min kropp är stark och välmående och att jag har ett leende som inte funnits där förut.

Jag ser inte allt det där för att jag är för upptagen med att stirra mig blind på min mage med tigerränder och hänghud, mina bröst som bara en skugga av sitt forna jag och mina lår som är fulla med celluliter. Jag ser mitt ansikte med asymmetriska ögonbryn och lite för stor näsa, den ojämna hudtonen och en för lång panna, istället för att se glimten i ögonen som fortfarande finns där trots att demonerna inuti mitt huvud gör allt i sin makt för att trycka ner mig under ytan. 

Istället för att se alla skavanker och störa mig på dem så vill jag stanna upp en stund och reflektera över det faktum att jag har en fungerande kropp, en kropp som är hel och frisk utan deformationer eller sjukdomar. Min kropp som tjänat mig troget i 25 år trots att jag behandlat den som skit rätt ut sagt. Min kropp som fortfarande fungerar och tillåter mig att forma den som jag vill, som fortsätter att svara positivt på mina livsstilsförändringar och som inte ger upp på mig trots att psyket inte alla gånger orkar med. 

Jag är tacksam helt enkelt och jag börjar lära mig att älska tjejen jag möter i spegeln, iställer för att förakta henne och leta fel. Jag vill att ni också ska stanna upp en sekund nästa gång ni ser er i spegeln och tänka på hur fantastisk er kropp är och försöka vara tacksamma över att den fungerar i det stora hela trots eventuella små skavanker och krämpor. Vårt kropp är ändå vårt tempel och vi måste lära oss att det är okej att vara lite självgod, lite egocentrerad i en tid där man inte får sticka ut åt något håll, där man bara ska följa samma gyllene medelväg som alla andra. Bara för att vi lever i landet lagom så betyder det inte att vi inte får älska oss själva och vår kropp, ingen skillnad hur den ser ut. ❤ 
Såhär ser jag ut just idag, just nu. Jag är inte perfekt nånstans, jag har inte "drömkroppen" och jag kämpar hårt med att acceptera mig och så som jag ser ut just nu. Men det här är jag, I love my curves and all my edges, all my perfect imperfections. 
För hur ska du kunna älska någon annan om du inte börjar med att älska dig själv?

Kommentarer

Postat av: Saragunmarie

Publicerad 2015-09-21 14:06:29

Du är så himla fin!

Svar: Tusen tack, det är du också, glöm aldrig det! kram ❤
...

Postat av: Anonym

Publicerad 2015-09-21 17:31:01

Vem e Samu? Har Nicke flyttat? Skit snygg kropp har du. ♡

Svar: Kolla några inlägg längre ner så svarade jag på de där frågorna. Samu är en jätte trevlig kille från Forssa som jag tycker om att umgås med och som får mig att skratta när jag allra helst vill gråta. Nicke har inte flyttat nånstans.
Tack för komplimangen. ☺
...

Postat av: Sofie

Publicerad 2015-09-21 23:29:31

Vilket härligt inlägg, så peppande och inspirerande! :)

Svar: Tack för din kommentar, härligt att höra att jag kan inspirera någon ☺❤
...

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

...

En levnadsglad 24 åring här som skriver om mitt liv med allt vad det innebär utan censur och krumelurer. Jag skriver om min viktresa som jag påbörjade i februari -14, om hur det är att försöka bryta ätstörningar och ett matberoende. Utöver det skriver jag väldigt öppet om min panikångest och depression, de dagar det är skit så är det skit och det är inget jag gömmer eller förfinar här. Sist men inte minst handlar denna bloggen om livet tillsammans med mina underbara djur och min fina man. Jag föder upp nakenkatter och chihuahua, jag har två hästar som är mina husdjur och så får vi inte glömma den lilla inneboenden som gömmer sig på vår vind! :) Hoppas ni trivs här, tveka inte att lämna en kommentar, jag svarar på varenda en!

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela