Min vardag, mitt liv.

bloggen om min vardag

Organic at home! No poo part II

Publicerad 2014-08-22 13:19:00 i No poo,

Det finns massor av sätt att bli mer miljövänlig och ekologisk, det behöver varken vara svårt eller dyrt. Vi lever på 2000-talet och miljötänk blir bara vanligare och vanligare, vilket också leder till att det är lättare att få tag på ekologiska produkter, de blir billigare och urvalet större i våra lokala affärer. 
 
Först och främst vill jag tipsa om en alldeles fantastisk affär som finns mitt inne i Helsingfors centrum (bredvid tennispalatset och The Circus, samma gata), nämligen Ruohonjuuri. Ruohonjuuri är en enorm ekomarket där man hittar allt och lite till, jag fastnade där inne i flera timmar och kom ut många eurosiner fattigare men med så himla bra självkänsla! Om man inte kan eller vill åka till Helsingfors funkar det fint att beställa via deras onlineaffär, dock vet jag inte hur lång leveranstid de har då jag aldrig beställt därifrån. 
 
 
Ett annat tips är Melles hälsoshop i Ekenäs där det också finns hur mycket som helst, allt från rawfood till kosmetik. Kosmetik finns det också av i Ruohonjuuri, det är inte alls dyrare än andra märken och så mycket bättre för hyn och miljön! 
 
Om vi börjar med toan, där finns några saker man lätt kan byta ut. Toapapper är något vi alla använder (hoppas jag haha!) och vet ni att så gott som alla toapapper är blekta med diverse kemikalier? Vi har bytt ut vårt Lambi till  Lotus Luonnonystävä papper, kostar inget mer än vanligt papper och är varken strävt eller konstigt. 
Toapappret finns i alla mataffärer här i knutarna, och kostar typ 3,50€. 
 
Tandkräm är en annan bov, ni läste säkert om min White Now tandkräm som blekte mina leggings när jag råkade spilla lite.. Det skrämmer rent ut sagt skiten ur mig, och nåt sånt vill jag inte stoppa i munnen. Tandkräm är dessutom fullproppat av konstiga ämnen, ämnen som till och med påverkar hjärnan negativt. Ämnet är flourid, och finns inte bara i tandkräm utan även i kranvattnet vi dricker. Nu måste man ju dra en gräns nånstans, vi ska vara lyckliga över att vi kan dricka vårt kranvatten här i Finland, det är inte alla förunnat, men kan jag slippa flouriden via tandkrämen så gör jag gärna det. 
 
Den här tandkrämen är 100% organic och kostar ungefär dubbelt så mycket som vanlig tandkräm. Jag tycker dock det är värt det, eftersom tandkräm faktiskt är en av de riktigt stora bovarna. Colgate testar ju dessutom på djur och sånt har jag inga planer på att understöda, så jag tvättar gärna tänderna med denna svarta tandkräm som finns i Ruohonjuuri för lite mer än 10€. 
 
Handtvål, eller tvål över huvud taget innehåller kvicksilver och i vissa fall även ämnet Hydrokinon. Hydrokinon är riktigt illa då det bleker huden, men det är ju såklart inget som vi konsumenter får veta om man inte är som jag och tar reda på saker och ting. Jag vill inte bleka mina händer eller skicka ut kvicksilver i vattnet så jag byter ut min tvål till ett no poo alternativ. Det finns verkligen hur mycket som helst att välja mellan, jag gillar de som doftar citron eller vanilj :) 
 
Sante har en massa olika produkter som alla doftar lika gott, och är vänliga för naturen! En flaska handtvål kostar runt 5€ i ekomarket.
 
Jag behöver väl inte förklara att rengöringsmedel är något som är rent ut sagt farligt för både människor och natur? De innehåller alla möjliga skrämmande kemikalier så som klor och ftalater. Ftalater är ett ämne som göms i våra produkter så som diskmedel, rengöringsmedel och till och med toapapper och enligt lagen behöver inte företagen inte avslöja vad som finns i deras dofter, alltså hittar man inte ftalater i innehållsförteckningen. Ftalater är kända hormonstörande ämnen som kan påverka spermiens kvalitet och kvinnors ägglossning. Hur jävla kul är det då? Även Triclosan och Quats är ämnen som är riktigt farliga, de finns i de flesta flytande diskmedel och sköljmedel och är märkta "antibakteriellt" i innehållsförteckningen. 
 
Det finns en hel uppsjö av olika no poo alternativ till varenda ett rengöringsmedel vi har i hemmet. Det finns handtvålar, diskmedel, maskindiskmedel, desispray, wc rengöring osv osv. Det finns absolut ingen ursäkt att fortsätta använda alla de giftiga produkterna för no poo alternativen är i de flesta fall till och med billigare. Lillys produkter doftar helt gudomligt och lämnar inte den där obehagliga gnisslande ytan på disken, vet ni om att den där sträva ytan beror på att en massa kemikalier fastnar kvar på tallriken trots sköljning och så får vi det i oss när vi äter? Det borde räcka för att avskräcka folk från att fortsätta använda Fairy och Bioluvil och allt vad det är.
 
I deodorant finns det aluminium, alkohol och andra kemikalier som inte bara är giftiga i sig utan även har alldeles för lågt PH värde vilket i sin tur skapar en härlig grogrund för olika bakterier. Huden i armhålan är väldigt känslig som det är, vi gör den känsligare genom att raka oss där och så ska vi kleta på giftig deodorant så gott som varje dag, livet ut? Det finns smartare alternativ som håller lukten borta precis lika effektivt, välj de istället! 
No poo deodoranterna är i det dyrare laget, men för mig spelar det ingen roll då jag inte vill kleta aluminium och gifter i mina armhålor. Den här från Dr Hauschka kostar 13€. 
 
Nånting som chockade mig rejält var när jag stötte på en artikel om kemikalier i tamponger. Tamponger är gjorda av blekt bomull, och blekningsprocessen utsätter produkten för dioxiner (en slags gifter som finns i blekningsmedel), rester från bekämpningsmedel och spår av parfym. Dessa gifter har samband med cancer, allergiska reaktioner, fertilitetsproblem och störningar i slemhinnor. Även om gifthalterna i tamponger är låga i jämförelse med till exempel mat och rengöringsmedel så är vaginan (ursäkta för v-ordet) mycket känsligare än resten av kroppen och mer genomträngligt vilket gör att högre nivåer av gifter utsöndras i kroppen. 
 
Organiska tamponger kostar 5,50€ i ekomarket vilket är lite dyrare än OB's som kostar runt 4€. 
 
När vi åker och handlar så packar de flesta sina varor i plastpåsar. Varför inte välja ekopåsarna som är 100% nedbrytbara, eller om man tycker de är för slappa och går sönder lätt så kan man ha med sig tygpåsar? Det är kanske lite tantvarning på det, men om det hänger på det så kan man ju faktiskt köpa en påse som är fin så slipper man känna sig som 70+ när man står där i kassan? Visste ni att det tar 200-1000 år för en plastpåse att brytas ned, medan det bara tar 1 månad för en papperspåse att förmultna? 
 
> Pappers handduk – 2-4 veckor
> Bananskal – 3-4 veckor
> Papperspåse – 1 månad
> Tidning – 1,5 månader
> Äppleskrutt – 2 månader
> Kartong – 2 månader
> Bomullshandske – 3 månader
> Apelsinskal – 6 månader
> Plywood – 1-3 år
> Mjölkpaket – 5 år
> Cigarettfimpar – 10-12 år
> Läderskor – 25-40 år
> Plåtburkar – 50 år
> Skumplastmuggar – 50 år
> Gummistövelsulor – 50-80 år
> Plastbehållare – 50-80 år
> Aluminiumburkar – 200-500 år
> Plastflaskor – 450 år
> Engångsblöjor – 550 år
> Fiskelina – 600 år
> Plastpåsar – 200-1000 år

Jag måste avrunda det här inlägget här så det inte blir milslångt.. Jag finner detta så otroligt intressant att jag skulle kunna fortsätta skriva i all evighet! Men om det finns intresse så kan jag knåpa ihop några inlägg till där jag tipsar om vad man kan byta ut i kosmetikväg och i köket, i det vi stoppar i oss? :) 
 
Ps. Jag vill ännu understryka en gång till att jag är absolut ingen expert inom no poo och organic och jag tror mig inte vara det heller. Jag är bara en väldigt vetgirig person och när jag blir hypad över någonting så slukar jag all info som kommer i min väg och sen vill jag så himla gärna dela med mig av min nyfunna kunskap. Jag älskar att skriva och därför känns det som att bloggen är ett utmärkt verktyg för att få utlopp för min kreativitet. Jag pekar absolut inte finger mot någon, jag är inte rätt person att säga vad som är rätt och fel, men om jag kan få någon annan att öppna ögonen för en hälsosammare och miljövänligare livsstil tack vare det jag skriver så är det bara ett himla stort plus! :) 
Jag vill inte att ni ska ta mig på blodigt allvar, detta är kul och något jag dyker in i för att jag vill fylla mina dagar med något meningsfullt, inte för att jag ska bli en hippie i rastaflätor och linnekläder. Jag gör massor av fel, och kommer säkert göra mycket fel i framtiden också men huvudsaken är att mitt tankesätt ändrats efter 24 år av ignorans. Ni behöver inte peka finger på mig om jag skriver att jag drömmer om en Canada Goose jacka eller om jag köper bubbelvatten i plastflaska, jag är medveten om att dubbelmoralen knackar på där. Som jag skrivit innan är jag inte påväg att bli någon extrem aktivist som propagandar till höger och vänster om go green!, jag gör det här för min skull för att det är så himla intressant och för att jag vill vara en bättre människa idag än jag var igår. 
Stor kram, kom ihåg; make love not war! :) 

Kommentarer

Postat av: A

Publicerad 2014-08-22 14:37:04

Ett väldigt bra och intressant inlägg. Tror definitivt att jag kommer att byta ut vissa saker till det du tipsade om!

Svar: Vad kul att du tyckte om inlägget, och ännu härligare att du tänker byta ut ens några saker i hemmet! :)
...

Postat av: Anna

Publicerad 2014-08-22 14:41:38

Alla tummar upp till såna här inlägg! :)

Svar: Tusen tack! :)
...

Postat av: Jessi

Publicerad 2014-08-23 08:37:54

Jag tyckte också det var intressant, och skall även jag se mig om efter vissa produkter :)
Du har så intressanta åsikter, även om vi alltid inte tänker lika (men det behöver man ju heller inte!)
Hip hurra för långa inlägg på bloggen, du har så bra språk så du skulle lika bra kunna skriva 2 A4 sidor om hårdsmält mat och jag skulle ändå läsa lika begaistrad. haha. Keep up the good work!

Svar: Jee härlig feedback, tack! :) Man måste inte dela åsikter eller tänka lika (det vore hemskt!) men man måste kunna ta andras synpunkter på rätt sätt även om man inte håller med :)
Angående skrivandet är det något jag alltid älskat att göra, när jag väl börjar skriva så kan jag knappt sluta och jag försöker alltid tänka på att göra texterna lättlästa med korrekt grammatik och meningsuppbyggnad. Det blir så mycket lättare att läsa när det är rätt skrivet, jag klarar inte av att läsa bloggar som är skrivna på slang.. :)
...

Postat av: T

Publicerad 2014-08-23 11:06:55

Jag är väl dum eller nåt, men fluor ska ju stärka tandemaljen?
Ok, det gör det väl och är ändå ohälsosamt, men vad och vem är då fluortabletter till för?

Ämnet SLS (Sodium Laureth Sulfate,om jag minns rätt) däremot är något jag försökte läsa lite grann om. Det finns i allt som löddrar, både duschgel, schampo, ansiktstvätt och tandkräm. SLS är en fettlösare som samtidigt också tar bort hudens egna fett, så att huden/håret/slemhinnor torkar. Alltså blir man tvungen att använda balsam och fuktgivande krämer. Det är ju också det som ger den "rena känslan", att inget fett finns kvar. Därför tror väl folk att det inte blir rentom det inte löddrar.
UÄK, nu spydde katten så jag tappade tråden :(
Nå iallafall så efter att jag har tvättat håret utan SLS nu i ca ett år så hålls det renare längre, nu varvar jag också med head and shoulders for men. Tyvärr har jag inte fått ordning på mitt torra hårbotten :(
Nästa blir väl att raka sig skallig och dippa huvudet i olivolja, eller vet nån något bättre?

Oj, alltså jag skulle ju lägga en fundering på slutet att hur bra det kan vara att tvätta tänderna med SLS egentligen?

Förlåt för lång kommentar...

Postat av: T

Publicerad 2014-08-23 11:28:33

Aj jo när jag nu yrade in mej på hår så måste jag väl tillägga att SLS behövs säkert för att få bort diverse stylingprodukter och "skit" (här kommer väl typ silikoner och sånt in?) från håret. Jag själv använder ju bara lite hårspray ibland..

Postat av: Mammis

Publicerad 2014-08-24 18:54:09

För att inte tala om alla plastkärl man har hemma för diverse ändamål. Har på agendan att byta ut mina förvaringskärl i plast mot glas. Kolla följande länk, www.locknlockshop.eu

Svar: Att byta ut plastkärlen är ett stort steg i rätt riktning!
...

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

...

En levnadsglad 24 åring här som skriver om mitt liv med allt vad det innebär utan censur och krumelurer. Jag skriver om min viktresa som jag påbörjade i februari -14, om hur det är att försöka bryta ätstörningar och ett matberoende. Utöver det skriver jag väldigt öppet om min panikångest och depression, de dagar det är skit så är det skit och det är inget jag gömmer eller förfinar här. Sist men inte minst handlar denna bloggen om livet tillsammans med mina underbara djur och min fina man. Jag föder upp nakenkatter och chihuahua, jag har två hästar som är mina husdjur och så får vi inte glömma den lilla inneboenden som gömmer sig på vår vind! :) Hoppas ni trivs här, tveka inte att lämna en kommentar, jag svarar på varenda en!

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela