Min vardag, mitt liv.

bloggen om min vardag

Uppspelt

Publicerad 2013-08-29 10:42:00 i Allmänt,

Trots att jag sov riktigt kasst inatt är jag uppspelt och på gott humör. Orsaken? 
Jag kom in på uppfödarkursen för hundar!! Kursen ordnas i oktober och det är den sista kursen i år, åå jag är så glad så jag har lust att dansa segerdansen :D
Det är med orsak också som jag är glad. Uppfödarkursen är obligatorisk för att få ansöka om kennelnamn, och eftersom jag redan haft min ena tillåtna kull som oregistrerad uppfödare så måste jag gå kursen, avlägga examen och få mitt kennelnamn innan jag kan ha fler kullar. Och som jag har väntat då! Kursen ordnas typ tre gånger om året och båda föregående kurser har varit fullsatta trots att jag har ringt till kontaktpersonen genast då infon kommit upp på hemsidan. Imorse när jag låg där i sängen och inte kunde sova så passade jag på att kolla in kennelklubbens hemsida i hopp om att det kommit upp någon ny info om den kommande kursen. Och det hade det! Jag ringde genast till arrangören och anmälde mig och eftersom jag redan haft en kull så fick jag förtur och kom in, woop woop! :)
 
Det är stort för mig, såna här saker. Jag tar min avel på allra största allvar (det gäller all avel jag bedriver/kommer att bedriva) och jag vill ha ordning på dessa saker så att jag verkligen kan ses som en kvalificerad uppfödare. Det är vid såna här tillfällen som jag vet att jag valt rätt, att mitt hjärta verkligen brinner för djuren till 110%. För så här glad och upprymd blir jag inte över nånting annat som kan tänkas hända, det är det här jag vill göra och det här jag tänker göra.
 
Okej, lugna ner mig lite kanske. Haha! Snart blir det kaos här hemma. Rosa löper och nu började Sheela. Two down, one to go så har vi uppnått maximalt kaos. Ni som har erfarenhet av fertila honor vet vad jag pratar om, och orientalerna är inte precis kända för att vara tysta precis. Då kan ni föreställa er hur de låter när de löper.
Men, det betyder ju bara att de är friska och att deras system fungerar som de ska så även om det känns förjävligt så klagar jag inte. Det skulle ju suga om avelskatterna inte löper :D
 
Väntar på att klockan ska bli så pass mycket att Suvi dyker upp. Vi har en liten situation på gång här med Jack och nu tog min kunskap slut. Inget jag orkar gå desto närmare in på dock.. Önskar bara att jag skulle hitta någon liten och lätt person som kunde komma och rehabilitera honom, han är faktiskt snäll och ställer absolut inte till med någonting, allra minst när man bara skrittar ut med honom. Anyone? Saken är faktiskt ganska akut och det hänger många stora saker på huruvida jag hittar någon eller inte.. 
 
Imorgon kväll åker jag till Vanda för i helgen är det äntligen dags för den efterlängtade uppfödarkursen (katt)! SOM jag väntat! Jag hoppas och tror att det kommer vara en väldigt lärorik helg och jag har förberett mig med en ny anteckningsbok och allting haha!
 
Fyfan vad trött jag är idag, blöö. Ska åtminstone försöka knåpa ihop ett inlägg med avelsplaner för respektive djur, är det något som intresserar er? Annars kan jag ju lika gärna låta bli att skriva det :) 
 
Baby visar sin kärlek till pappis genom att tvätta honom ♥ 
 

Kommentarer

Postat av: Maria Lindroos-Ahlroth

Publicerad 2013-08-29 14:12:05

Hej Cessi,
Du får i hundvärlden ha hur många kullar som helst fast du ej har kennelnamn. Förr fanns det en regel på det där men ej längre. Det är bara dyrare att regga kullen/valparna om du ej ha hodkänt kennelnamn. Idag som är så är det allt för lite regler och lagar inom hundavel. Det har spårat ut helt. Men så länge man vet vad man själv håller på med så är det okej.

Grattis till kurssen, hoppas du har kul. Den är jätte enkel och då jag gick den för typ 10år sen så lärde jag i alla fall mej inget nytt. Men ville ha godkänt namn och då var det bara att gå kursen.

Svar: Det var ny information för mig, var hittar jag den?
...

Postat av: Anonym

Publicerad 2013-08-29 20:57:44

ja, kunde vara kul att se hur det ska bli med din avel :)

Svar: Er önskan är min lag och inlägget finns nu där :)
...

Postat av: titti

Publicerad 2013-08-29 20:58:33

tyvärr är jag nog alltför harig/tung/okunnig för Jack :(
hoppas det reder ut sej!

Svar: Men du var inte för harig för Dior och jag är så glad över det! :)
...

Postat av: Gea

Publicerad 2013-08-29 21:47:52

Grattis till kurserna du ska på!! Det är verkligen kul att läsa om dina planer med avelsdjuren! Fortsätt med det! =D

P.S. Du är säkert så glad så du inte märkte det slank in 2 st precis i samma mening där... <3

Svar: Tack vännen! <3 Jag hittar inte meningen där det skulle slunkit in två precis i samma mening? :D
...

Postat av: Maria Lindroos-Ahlroth

Publicerad 2013-09-04 06:50:32

Du hittar den ingenstans för det finns inte ens sån regel hur många kullar du får ta utan kennelnamn. Det fanns förrut insatt i reglerna då denna regel excisterade men den kom bort. Det ända som händer om du tar valpar utan kennelnamn är att du går in i den dyrare registrerings avifts gruppen. Dit hör de registreringar som ej uppfyller den andra kravena. Allt detta finns på kennelliittos egen sida. Denna regel har inte varit borta många år. Minns inte när den försvann ens.
Hur man sen än försöker så är det omöjligt att hinna med alla "uppdateringar" i regel verket :)
Kram!

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

...

En levnadsglad 24 åring här som skriver om mitt liv med allt vad det innebär utan censur och krumelurer. Jag skriver om min viktresa som jag påbörjade i februari -14, om hur det är att försöka bryta ätstörningar och ett matberoende. Utöver det skriver jag väldigt öppet om min panikångest och depression, de dagar det är skit så är det skit och det är inget jag gömmer eller förfinar här. Sist men inte minst handlar denna bloggen om livet tillsammans med mina underbara djur och min fina man. Jag föder upp nakenkatter och chihuahua, jag har två hästar som är mina husdjur och så får vi inte glömma den lilla inneboenden som gömmer sig på vår vind! :) Hoppas ni trivs här, tveka inte att lämna en kommentar, jag svarar på varenda en!

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela