Min vardag, mitt liv.

bloggen om min vardag

Topi

Publicerad 2012-06-25 22:39:10 i Hästarna ♥,

Idag har jag köpt en travhäst. Vad har ni gjort? 
 
Topi är en 2002 född amerikans fransk travare, svart med bläs (jättefin är han!) som sprungit in en struntsumma pengar och efter det har han varit hobbyhäst. Han är helt underbar att köra och handskas med, humoristisk och lugn. Och så kostade han en struntsumma pengar, nästan så lite så det är pinsamt. Jag har inga större krav på honom, ska bara bli jättekul att köra som omväxling till ridningen. Han är 110% trafiksäker, var ut och körde honom på stora vägen och där körde både bilar och lastbilar förbi oss och han kunde inte brytt sig mindre. Men det är det som är det absolut bästa med travhästar, de är uppväxta på en sån miljö så de är vana vid det mesta. Allt från att stå med alla fyra hovar i vattenhinkar till att bli körda på bullriga platser. Min första häst var en travare och han var absolut den snällaste häst jag någonsin haft att göra med! Sen att de har ett jäkla humör till och från är ju en annan sak, men det har jag också så därför kommer jag väl överens med dem, haha! 
 
Jag och Topi kommer ha massa kul tillsammans, kravlöst skogsmullas medan jag sköter om dressyrryttaren i mig med Ville så jag inte blir helt förvildad när jag nu äntligen hittat ut från buskarna igen för första gången på många år! 
 
Brandi kommer flytta inom tre veckor, kvar blir "bara" Ville och Topi. Med Ville rider jag för att nå mina mål tillsammans med honom, jag på dressyrsidan (hoppas att kunna starta en L:B inom ett halvt år) och Pia på hoppsidan. Med Topi behöv jag inte oroa mig över att han måste vara igång hela tiden och nu så kan ju faktiskt jag och mina kompisar rida ut tillsammans (även de som inte är tillräckligt duktiga för att hållas kvar på Brandi när han sätter i turboväxeln)! 

Ni anar inte hur underbart det är att ha någonting att se fram emot i livet igen! Nu har jag två hästar jag trivs med och det kan bara bli bättre från och med nu. Jag hade en massiv downperiod men nu känns det kul igen och jag tänker utnyttja det till fullo! Ville och Topi ♥
 
Och så till något lite tråkigare. Efter otaliga strider med mig själv bestämde jag mig för att inte rädda stoet som står här. Jag har ingen aning om vad hon lider av och för att få reda på det måste hon röntgas och det kostar 300€. Om hon har ett hovbensbrott så måste det fixas med operation och sådana pengar har jag inte. Då har jag förlorat 800€ för hästen, 300€ på röntgen och så avlivningen på det. Hon har dessutom blivit skygg och rädd de senaste dagarna, och jag tror det beror på att hon har ont. Jag kan inte hjälpa alla även om jag verkligen skulle vilja, ibland måste man bara ta besluten hur jobbiga de än är att ta. Och jag tror att Reverance kommer få det bättre i himlen.. :( 
 
Så, jag tror det var allt! Imorgon är det dags att åka till ridplanen igen med Pia och jag ser jättemycket fram emot det. Vi ska prova hoppa Mr. V på tredelat bett istället för pelhamet, för jag anser inte att det behövs och han är väldigt rädd om sin mun så kanske han blir lugnare i munnen med vanligt tränsbett. Brandi följer med också för Viivi ska rida honom, ska bli kul att se hur det går och om Reve står kvar i hagen när vi kommer hem.. 
 
Och kom ihåg, peace, love and understanding! ♥
 

Kommentarer

Postat av: heidi

Publicerad 2012-06-26 13:11:55

hej och grattis till ennu en häst.:) ha just lärt mig kommentera och nu när jag fått din blogg adress så måst jag passa på! :) du vet jag...data geniet.. synd med stoet att du int fick nån klarhet i det.

Postat av: Anonym

Publicerad 2012-06-26 14:11:02

Vem är han efter?

Postat av: Anonym

Publicerad 2012-06-26 22:41:48

fin Topi!
har du sålt Brandi nu?

Postat av: Ems

Publicerad 2012-06-27 10:53:50

Va fin han e! När kommer han hem?

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

...

En levnadsglad 24 åring här som skriver om mitt liv med allt vad det innebär utan censur och krumelurer. Jag skriver om min viktresa som jag påbörjade i februari -14, om hur det är att försöka bryta ätstörningar och ett matberoende. Utöver det skriver jag väldigt öppet om min panikångest och depression, de dagar det är skit så är det skit och det är inget jag gömmer eller förfinar här. Sist men inte minst handlar denna bloggen om livet tillsammans med mina underbara djur och min fina man. Jag föder upp nakenkatter och chihuahua, jag har två hästar som är mina husdjur och så får vi inte glömma den lilla inneboenden som gömmer sig på vår vind! :) Hoppas ni trivs här, tveka inte att lämna en kommentar, jag svarar på varenda en!

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela