Min vardag, mitt liv.

bloggen om min vardag

Patella och nyårsstök

Publicerad 2011-12-31 11:08:48 i Allmänt,

Inget märkvärdigt har hänt de senaste dagarna, jag blir irriterad när blogg.se vägrar ladda upp mina bilder så jag har heller ingen lust att blogga.
Igår åkte jag till veterinären med Lemmy. Han hade haltat på sitt högra bakben till och från sedan kvällen före julafton. Ibland vägrade han stöda på det för att någon minut senare vara helt som vanligt. Jag misstänkte patella och ringde till kliniken som tog emot mig bara några timmar senare igår då.
Veterinären kunde bekräfta mina misstankar nästan genast. Men att det var så illa som det var hade jag inte ens vågat föreställa mig.. Lemmy har patella luxation grad 4 på båda bakbenen. Det högra är såpass dåligt nu att veterinären kunde flytta knäskålen ur led bara genom att vicka lite på fingrarna.. Så på måndag ska jag ringa till ortopeden och kirurgen för konsultation och så ska vi boka in en operation så fort som möjligt. Operationen gäller först och främst det högra benet eftersom man nog inte kan operera båda bakbenen på samma gång, men enligt vetten så finns det en möjlighet att han aldrig får några problem utav det vänstra, men att det högst antagligen måste opereras det med inom en snar framtid.
Sexhundra euro per ben kostar operationen, men det skiter jag i. Det är en självklarhet för mig att min hund ska få den vård den behöver, det är ett ansvar jag har som djurägare. Jag förstår inte för fem öre de personer som seriöst sitter och säger att de hellre skulle avliva sin hund än att lägga ut 1200€ på en operation som kan helt och hållet återställa hunden och den kan leva ett fullständigt normalt liv i fortsättningen. Jag blir så ledsen och verkligen mörkrädd när folk säger så. Herregud, är inte ens bästa vän mer värd än så? Inte avlivar man människor heller istället för att operera! Lemmy är 1 år och 3 månader gammal. Jag vet inte hur länge han haft ont av sin patella, om det varit i någon vecka, sen han kom till oss eller ända sen han var valp, men jag vet nu att det går att åtgärda problemet, med en operation som visserligen kostar en hel del men som har gett väldigt goda resultat på de flesta hundar. Lemmy har med god tur åtminstone 10 friska år framför sig, skulle inte ni välja operationen utan att ens blinka?
Man får väl helt enkelt leva snålt några månader, strunta i att köpa grejer, 600€ är inte så jävla svårt att fixa fram, inte när det handlar om djurets välmående.
Min lilla skrutt ♥
Som bäst håller jag på att städa och fixa här hemma, vi ska strax sätta oss i bilen och köra iväg till stan. Några raketer och lite annat som jag glömde igår ska inhandlas och sen är jag redo för kvällens party! Det blir finmiddag (som fan ruinerade mig haha!), kakaodrinkar till efterrätt och så har jag bål och shots, och till tolvslaget har jag rosa bubbel och nattmat (köttbullar och prinskorvar). Jag ska faktiskt ge mig på att göra potatissalladen helt själv i år, kanske den blir godare än de där snuskiga man köper från affären.
Nu står älsk och trampar, bäst att vi drar nu! Puss hej!

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

...

En levnadsglad 24 åring här som skriver om mitt liv med allt vad det innebär utan censur och krumelurer. Jag skriver om min viktresa som jag påbörjade i februari -14, om hur det är att försöka bryta ätstörningar och ett matberoende. Utöver det skriver jag väldigt öppet om min panikångest och depression, de dagar det är skit så är det skit och det är inget jag gömmer eller förfinar här. Sist men inte minst handlar denna bloggen om livet tillsammans med mina underbara djur och min fina man. Jag föder upp nakenkatter och chihuahua, jag har två hästar som är mina husdjur och så får vi inte glömma den lilla inneboenden som gömmer sig på vår vind! :) Hoppas ni trivs här, tveka inte att lämna en kommentar, jag svarar på varenda en!

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela