Min vardag, mitt liv.

bloggen om min vardag

Träning 13-28.9.2010

Publicerad 2010-09-30 22:55:38 i Hästarna ♥,

Efter många om och men ställde världens bästa papi upp än en gång, och hämtade hem Brandi från Pälkäne med mig.

Jag var jättespänd hela vägen och kunde knappt hålla mig tills jag fick se framstegen Henna gjort med honom.

När vi kom fram stod min kille i en roundpen och såg måttligt ointresserad ut, haha. Det första jag märkte var att han börjat lägga vinterpäls, usch.. Det betyder bara en sak, vintern är på inkommande. Djuren känner av såntdär..


Henna hade jobbat massor från marken med Brandi. Hon sade att största orsaken till varför tölten blir passtaktig är för att Brandi tappar positiviteten. Han är en jättesamarbetsvillig häst och gör alltid sitt yttersta för sin ryttare, men han behöver en solklar ledare och behöver hålla inspirationen uppe.


Brandi och Henna.


Jag såg genast skillnaden då Henna red honom. Det var som att se en helt annan häst. För att bibehålla en positiv känsla under passet ställde hon honom inåt var gång som han började sätta emot. På så vis kunde han koncentrera sig på den egentliga uppgiften och fortsätta med bra bakbensaktion. Märktes verkligen!


Här går han på tre spår och ställd utåt för att bibehålla koncentrationen.


Älskar Brandis ansiktsuttryck på denna bilden! ♥


Den största förbättringen var utan tvekan galoppen. Brandi har tidigare lyft galopp utan problem, men tappat kraften efter några steg. Nu är galoppen verkligen vägvinnande och stor, längtar efter att få prova hur han känns! :D



Det allra största problemet var nog Brandis bilrädsla. Henna hade jobbat stenhårt med det dagligen, och kunde även där konstatera att rädslan beror på att han inte sett mig som sin solklara ledare. Därför har han flackat med bogarna, hoppat åt sidan och spexat när bilar kört förbi. Nu fick jag tipset att starkt be honom gå rakt fram, och koncentrera sig på den uppgiften. På så vis hinner han inte bry sig om bilarna.

Henna hade också en överraskning åt mig. Brandi har i princip varit rädd för allt som rört sig, värst har mopeder och fyrhjulingar. Döm om min förvåning när hon visade hur hon hade motionerat honom de dagar han inte ridits..


;)

Henna gav mig massa tips att använda här hemma, och jag känner att det verkligen var värt dessa två veckor och pengarna. Så nöjd just nu, och stolt över min kille som gjorde så bra ifrån sig! ♥
Skodd är han också, ska spara pengar till ett par viktboots också, de är rätt så dyra.. Viktbootsen ska förbättra galoppen och tölten ytterligare.

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

...

En levnadsglad 24 åring här som skriver om mitt liv med allt vad det innebär utan censur och krumelurer. Jag skriver om min viktresa som jag påbörjade i februari -14, om hur det är att försöka bryta ätstörningar och ett matberoende. Utöver det skriver jag väldigt öppet om min panikångest och depression, de dagar det är skit så är det skit och det är inget jag gömmer eller förfinar här. Sist men inte minst handlar denna bloggen om livet tillsammans med mina underbara djur och min fina man. Jag föder upp nakenkatter och chihuahua, jag har två hästar som är mina husdjur och så får vi inte glömma den lilla inneboenden som gömmer sig på vår vind! :) Hoppas ni trivs här, tveka inte att lämna en kommentar, jag svarar på varenda en!

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela